Mener Hålogalandsvegen er for dyr for norske entreprenører

OVERSIKT: Veien som er markert med rødt er OPS-prosjektet Hålogalandsveien, som er vedtatt tatt inn i nasjonal transportplan.

OVERSIKT: Veien som er markert med rødt er OPS-prosjektet Hålogalandsveien, som er vedtatt tatt inn i nasjonal transportplan. Foto:

I år legges kontraktene for Hålogalandsvegen i Nordland og Sotrasambandet i Vestland ut på anbud.

DEL

– Hvis vi ender opp med en kontrakt på ti milliarder kroner, vil mesteparten av verdiskapningen og kompetansen gå til en utenlandsk aktør som omsetter for større summer i året, sier Stein Windfeldt, direktør i Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) i Nord-Norge, til NRK som omtalte saken først.

Windfeldt mener at hvis norske selskap skal kunne konkurrere om prosjektet, må kontrakten deles opp i tre eller fire.

Senterpartiet mener at flere og flere større kontrakter vil skviser ut norske entreprenører og har derfor lagt fram forslag til Stortinget om hvordan det kan løses. Et av forslagene er å dele opp kontrakter.

Avdelingsdirektør i Vegdirektoratet, Bettina Sandvin, mener entreprenørene ikke trenger å bekymre seg.

– Ny E10 er et samarbeid mellom det offentlige og det private. I OPS-prosjekter her til lands er det norske så vel som utenlandske firmaer som er representert, sier hun til NRK.

Artikkeltags