Under en pressekonferanse på fylkesgrensa mellom Nordland og Troms mandag ble det offentliggjort at regjeringa foreslår 8,7 milliarder kroner til den 150 kilometer lange Hålogalandsvegen i Nasjonal Transportplan.
Hensikten med prosjektet er å bedre fremkommeligheten og redusere reisetiden mellom Sortland, Harstad og Evenes.
Førstekandidat i Nordland Frp og statssekretær, Kjell Børge Freiberg, var en av flere politikere til stede under dagens pressekonferanse.
– Det er en gledens dag der vi nå gir klarsignal til det som blir Nord-Norges hittil største enkeltstående veiprosjekt. Det er et gigantisk prosjekt der kostnadene har tredoblet seg fra de første anslagene på under 3 milliarder kroner, til nå over 8 milliarder, sier Freiberg til NRK.
Les også: Narvik, Harstad og Sortland står sammen om milliardkrav
Ifølge Vesterålen Online hadde vegprosjektet først en prislapp på 3,1 milliarder kroner i 2012. Den prisen har nå økt på grunn av nye krav til veistandarder, tunnelforskrifter og innføring av 90-soner flere steder.
Hålogalandsvegen består av en ny E10 mellom Snubba i Evenes og Gullesfjordbotn, ny riksveg 83 mellom Tjeldsund bru og Harstad, og ny riksveg 85 mellom Gullesfjordbotn og Sigerfjord-krysset.
Ofoten, Lofoten, Vesterålen og Sør-Troms, med i underkant av 120.000 innbyggere, er landsdelens mest folkerike region. Når prosjektet er ferdig, trolig i 2025, vil reisetiden fra Sortland til Harstad reduseres med rundt 45 minutter sammenlignet med i dag.
Prosjektet er regnet som det største i Statens vegvesen Region Nords historie.
Les også: Milliardprosjektet kan ende med bykamp – og en vei midt i ingenting