For mye søvn øker risikoen for tidlig død

Både for mye og for lite søvn kan være farlig, ifølge forskere.

Både for mye og for lite søvn kan være farlig, ifølge forskere. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Det er ikke bare for lite søvn som kan være farlig. En ny studie konkluderer med at vi bør holde oss til åtte timer.

DEL

NETTAVISEN: En ny studie konkluderer med at det å sove mer enn sju til åtte timer per natt øker risikoen for å dø tidligere, skriver blant andre Sky News

Forskerne har sett på data fra 74 studier, som sammen inkluderer over tre millioner mennesker, skriver The News.

Økte risikoen med 30 prosent

De konkluderer med at hos dem som sover ti timer øker risikoen for tidlig død med 30 prosent, sammenlignet med dem som sover åtte timer. Å sove i ti timer skal også kunne øke risikoen for å dø som følge av slag med 56 prosent, og å dø av hjertesykdom med 49 prosent. 

Forskerne så dessuten en sammenheng mellom dårlig søvnkvalitet og risiko for koronar hjertesykdom. De konkluderer med at unormal søvn er en risikofaktor for hjertesykdom og mener leger bør spørre pasientene om søvnmønsteret deres.

Mange får for lite søvn

Det å sove lite er assosiert med en rekke negative effekter på både fysisk og psykisk helse. 

Ifølge søvnprofessor og direktør ved Center for Human Sleep Science ved California universitetet i Berkeley, Matthew Walker, kan for eksempel det å sove mindre enn seks timer per natt øke risikoen for hjerteinfarkt med over 200 prosent hos de over 45.

Å slite med å få nok søvn er heller ikke uvanlig. Forskere i Bergen har sett at mer enn annenhver fastlegepasient oppfyller kravene til kronisk insomni. Ifølge Folkehelseinstituttet har nærmere én tredjedel av befolkningen ukentlige søvnproblemer. 

Kan hjelpe å ta igjen søvn

Samtidig har vi lært at å ta igjen søvn etter en trøtt uke ikke er særlig lurt. Både fordi det ikke hjelper, og fordi det kan forstyrre døgnrytmen og gjøre det desto vanskeligere å få sove i ukedagene. 

En svensk studie publisert i april konkluderte imidlertid med at det å ta igjen tapt søvn i helgene kan veie opp for å ha sovet lite i ukedagene. 

Studien, som er basert på data fra mer enn 43.000 voksne, fulgt gjennom 13 år, viste at de under 65 år, som fikk mindre enn fem timers søvn sju dager i uka hadde 65 prosent høyere risiko for dødelighet enn de som fikk seks eller sju timer per natt. Om de så fikk åtte timer eller mer i helgen, var det imidlertid ingen økt risiko for dødelighet. 

– Jeg tror mange liker tanken på at du kan kompensere for tapt søvn. Kanskje gir det dem håp om at denne vanen kan være bra for dem, kommenterte leder av studien, Torbjörn Åkerstedt ved Stessforskningsinstituttet ved Stockholm universitet. 

Artikkeltags