Slik blir de nye skipene til Hurtigruten

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Nå får du også vite hva de nye skipene skal hete!

DEL

Hurtigruten har bestilt to nye ekspedisjonsskip med hybridframdrift fra verftet Kleven i Ulsteinvik i Møre og Romsdal. Skipene skal være ferdige i 2018 og 2019, og nå er navnet og de første skissene for de to skipene klare.

Skipene har fått navene MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» .

De nye Hurtigrute-skipene skal bli 140 meter lange og kunne ta i mot 530 gjester. Når det gjelder innredningen, skriver Hurtigruten i en pressemelding at målet er å gjenskape atmosfæren fra epoken for de store oppdagelsesreisene. Det vil de gjøre innenfor en moderne ramme, preget av kvalitet og komfort.

Videre står det at:

"Skipene får store observasjonsplattformer på flere dekk slik at gjestene kommer tettest mulig på naturen og dyrelivet. Seks av ti lugarer vil få egen balkong;to av ti blir suiter."

MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen får også tre restauranter med menyer som reflekterer råvarene og maten på reisemålene.

"Materialene skal være inspirert av naturen og hovedsakelig være norske. Eventyrhungrige gjester kan vente seg å være omgitt av blant annet granitt, eik og bjørk og ull."

MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» bygges med ny og miljøvennlig hybridteknologi.

Hurtigruten oppplyser om at løsningene som velges vil redusere drivstofforbruket med rundt 20 prosent, og at den nye hybridteknologien gjøre det mulig for Hurtigruten å seile helelektrisk i 15 til 30 minutter. Likevel er det den totale besparelsen som er viktigst. Teknologien, i kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering ombord, reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet fra skipene med tjue prosent.

Vi er stolte av å ta en global lederrolle på klimakutt til sjøs og vi gleder oss til å tilby gjestene våre å seile lydløst inn til iskanten i Arktis eller Antarktis, langs breddene av Amasonas, og til kommende spennende destinasjoner, sier Skjeldam.

Skipene er designet av Rolls-Royce i samarbeid med anerkjente norske yacht-designeren Espen Øino.

2018- og 2019-programmet for MS Roald Amundsen blir gjort kjent i november i år.

"Spitsbergen" i bilder 

MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen

  • De første av Hurtigrutens nye klasse av ekspedisjonsskip
  • Designet av Rolls Royce
  • Bygges av Kleven Yards
  • Forsterket skrog for seiling for farvann med is
  • Antall gjester: 530
  • Antall lugarer: 265
  • Dimensjoner (utvendig): lengde 140 meter, bredde 23,6 meter, høyde 29 meter
  • Dybde: 5,3 meter
  • Tilpasset  norskekysten

Artikkeltags