Det nye hurtigruteskipet får en 114 kvadratmeter stor skjerm

GIGANTISK: Skjermen strekker seg over syv dekk, blir 17,5 meter høy, 6,5 meter bred og 114 kvadratmeter stor.

GIGANTISK: Skjermen strekker seg over syv dekk, blir 17,5 meter høy, 6,5 meter bred og 114 kvadratmeter stor. Foto:

Skjermen i den nye hurtigruten blir større enn gulvarealet i mange leiligheter.

DEL

Ja, du leste riktig. Det nye hurtigruteskipet MS Roald Amundsen får en 114 kvadratmeter stor skjerm. Det er Hurtigruten selv som melder dette i en pressemelding. Skjermen blir totalt 17,5 meter der den strekker seg over syv dekk.

Skipet blir også ifølge selskapet verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip. LED-skjermen blir også verdens høyeste til sjøs.

Vil være verdensledende

– Ambisjonen vår om å være verdensledende på banebrytende innovasjon og design, begrenser seg ikke til fremdriftssystemer og eksteriør. Gjennom å bringe naturen vi seiler i – både over og under vann – inn på skipet, setter vi en ny internasjonal standard for gjesteopplevelsen om bord, mener konsernsjef Daniel Skjeldam.

Skipet blir bygget ved Kleven verdt i Ulsteinvik, sammen med MS Fridtjof Nansen. De planlegget også et tredje skip ved det samme verftet.

Saken fortsetter under bildet:

FERDIG I ÅR: MS Roald Amundsen skal være ferdig bygget i løpet av 2019.

FERDIG I ÅR: MS Roald Amundsen skal være ferdig bygget i løpet av 2019. Foto:

Mange muligheter

Kameraer på dekk og undervannsdroner, samt andre kilder, skal kunne strømme innhold til blant annet den gigantiske skjermen i skipet.

– Den enestående billedkvaliteten byr på fantastiske muligheter. Vi kan bruke den til å direktesende foredrag og presentasjoner, sette opp et tema for seilingen, eller skape en spesiell atmosfære. Skjermen skal også brukes til å vise gjestene våre spektakulære naturbilder i et helt nytt format, sier Skjeldam.

Den 17,5 meter høye skjermen blir 6,5 meter bred, med en oppløsning på 6.720 x 2.496 piksler.

MS Roald Amundsen skal stå ferdig i løpet av 2019. Hybridløsningen skal sørge for en reduksjon av drivstofforbruket med 20 prosent. Det skal i den første fasen være mulig å seile helelektrisk i 15 til 20 minutter.

Artikkeltags