Gå til sidens hovedinnhold

Hvor er ambisjonene Myrli?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson Sverre Myrli beklager seg i et innlegg over at FrP legger inn for mange prosjekter og vil bruke for mye penger i Nasjonal Transportplan (NTP).

Ja, i vår alternative NTP legger vi opp til å bruke 400 milliarder kroner mer enn regjeringen. Regjeringen legger opp til å bruke 1.200 milliarder kroner over tolv år, vi ønsker å bruke 1.600 milliarder kroner. Ja, det er mye penger, drøyt 30 milliarder kroner mer i året de neste tolv årene. Vi mener det er både mulig og riktig å gjøre. Om man prioriterer litt annerledes på statsbudsjettene og også er villig til å bruke noe mer oljepenger på investere i veier og jernbaner i Norge, ja så kan det gjennomføres.

Myrli mener dette er urealistisk, vi mener Myrli mangler ambisjoner. I så måte er det illustrerende at Ap og Myrli knapt nok hadde én krone ekstra å legge til regjeringens forslag til NTP, ei heller Senterpartiet. Dette er forsmaken på hva vi kan vente oss av en eventuell Ap-Sp-basert samferdselspolitikk, tafatt og uten ambisjoner.

Så til realismen; i de seks årene vi styrte samferdselsdepartementet sørget vi for å øke samferdselsbudsjettet med 80 prosent. I 2013 foreslo vi en NTP på 1.000 milliarder kroner. Det ble den gang karakterisert som urealistisk og useriøst. Fire år senere ble det lagt frem en NTP på nettopp 1.000 milliarder kroner.

Det viser at det er mulig, om viljen til å prioritere og gjennomføre er der.

Så til Aps realisme. Ap skriver i merknader i behandlingen av NTP at de ønsker å bygge E16 Fagernes Sør – Hande og Rv 4. Raufoss – Oslo. Men de har altså ikke lagt inn noen penger til dette. Det er det som er urealistisk og useriøst Myrli.

Kommentarer til denne saken