Hvorfor blir vi tapere ?

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Viser til FREMOVER 4. desember 2020: «Denne kampen taper vi ......

Vi blir tapere også på andre områder og det er ikke uventet .

Hvorfor er vi tapere?

La oss se litt på dette.

Vi taper ikke bare kampen om statlige arbeidsplasser som det skrives, men også på andreområder.

Narvik som transportknutepunkt ?

Regjeringens nordområde-melding er offentlig. Meldingen er skuffende for bl.a Narvik regionen, Ofotbanen, Narvik stasjon og Narvik-terminalen.

Nordlandbanen elektrifiseres, Fauske terminalen utvides . Dette vil styrke endestasjonen Bodø .

Hva kan dette bety for Narvik som regional transportknutepunkt?

Selv om dobbeltspor på Ofotbanen fortsatt er på planstadiet er det nødvendig med utbygging av Narvik stasjons- område og Narvik-terminalen på Fagernes, men tapte kampen.

Hvem er vinnere ?

Det er aksen Mo-Fauske-Bodø-Harstad-Tromsø

På Mo Skal det bygges en ny fabrikk (2000 arbeidsplasser)

Godstransport fra Fauske-terminalen-Bognes-Lødingen ?

Ferge kapasiteten Bognes-Lødingen blir styrket

Veiforbindelsen Lødingen til Lofoten/Vesterålen med en sidearm til Harstad ( LO/FAST)

Som endestasjon for Nordlandsbanen blir terminalen i Bodø utgangspunkt for den fremtidige godstransport sjøveien

Nordområde meldingen

I denne meldingen fra regjeringen er vi ikke med på vinnerlaget.

Nordland høyres 2.kandidat (fra Narvik) sier seg fornøyd med regjeringens melding og mener at den gir grunn til optimisme for Narvik-regionen. Det er en merkelig påstand

Med kandidatens innstilling kan vi ikke forvente en aktiv påvirkning for vår region

Hvorfor skjer dette?

Aktiv lobbyvirksomhet.

Kort fortalt er dette en målrettet virksomhet rettet mot offentlige myndigheter og andre som tar beslutninger.

Her synes det som vi også er tapere fordi visse aktiviteter har ikke ført frem ifølge meldingen.

Har man satt de rette politikere/personer inn i denne virksomheten?

Kommunikasjoner

Narvik er ikke blitt det konferansesenter som forventet. Andre kandidater har bedre kommunikasjons tilbud.

Det kommunalt vedtak om nedlegging av Narvik lufthavn har medført at denne del av infrastrukturen er borte og samtidig forsvant 25-30 arbeidsplasser.

Hotellnæringen reagerte ikke på vedtaket. De ville satse på Evenes lufthavn og som de sa ville bli en fordel for dem.

Både Mo-Bodø -Harstad og Tromsø har sørget for at denne viktige infrastrukturen er på plass og blir styrket.

På dette området er vi også taper.

Manglende oppfølgning/gjennomføring av strategisk næringsplan for næring og samferdsel/transport

Lokalpolitikernes kunnskap/ kompetanse innebærer liten egen vurdering. Den påvirkes i for stor grad av den lokalpolitiske makten som etter manges mening er på for få personer.

Lokalpolitisk virksomhet

I noen tilfeller lar vi politikerne og deres rådgivere/medhjelpere slippe for lett unna kritikk .

De må tåle en saklig kritikk og de bør svare på debattinnlegg i media.

Hvorfor tapte vi Sjøfartsverkets sin inspektør stilling og virksomhet i Narvik ?

Taper vi også saken om Ofoten Tingrett?

Vi har anløp av mange og store skip, men ingen har myndighet til å kontrollere om skipene har renset eller skiftet ballastvann før de ankommer fjorden og havna.

Havnevesenet har ikke denne myndigheten sies det. Hvem skal da kunne kontrollere dette ?

I et innlegg i FREMOVER 23.12 2020 avsluttet en av de mange kommunal direktører sitt innlegg med følgende ønske: «SLIPP ANDRE TIL»

Mitt og mange andres nyttårsønske er; «La ikke omsorgen for de eldre også bli en taper».

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken