Sjef om spøkelsestraileren på E6: - Det der var flaut. Og det gjorde meg rasende

KNUST: Deler av fronten, blant annet alt av lykter, var borte på traileren. Foto: Jørn Simonsen, Statens vegvesen

KNUST: Deler av fronten, blant annet alt av lykter, var borte på traileren. Foto: Jørn Simonsen, Statens vegvesen

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Da kommunikasjonsdirektøren hørte om spøkelsestraileren  på E6 på Vollan i Troms, ble han så sint at en ansatt i selskapet mistet jobben.

Det er i et intervju med det norske nettstedet at.no (Anlegg & Transport), som har vært på besøk hos den omstridte litauiske transportgiganten Girteka, at episoden trekkes frem som et av selskapets mindre stolte øyeblikk. 

Bestill Fremover+ i 8 uker for kun 99,- og få tilgang til alt digitalt innhold

- Gjort bevisst

- Det der var flaut. Sjåføren hadde fått beskjed fra sin befrakter på vårt kontor om å gjøre det på den måten. Så det var ingen tabbe. Det var gjort bevisst. Og det gjør meg rasende. Den befrakteren fikk sparken som følge av episoden, forteller Kristian Kaas Mortensen til at.no.

Det var i januar i år at  en  mørklagt Girteka-trailer på E6 i Troms vekket voldsom oppsikt da den ble eskortert av tre av selskapet Girtekas andre kjøretøy på den travle ferdselsåren fra Målselv til Balsfjord.

Statens vegvesen rykket umiddelbart ut og stoppet vogntoget som i dagene forut for hendelsen hadde stått planta i grøfta på Senja - derav skadene. Sjåføren ble også fratatt  førerkortet.

Daværende utekontrolleder Jørn Simonsen i Statens vegvesen region nord sa dette til Nordlys:

- Det er et totalt mørklagt vogntog, som er rensket for lys på både bil og henger. Vesentlige deler av fronten er borte, blant annet alt av lykter. Han har vakt en del oppsikt på turen, sier Simonsen.

- Å kjøre langs E6 og på veien med et totalt mørklagt vogntog, det er alvorlig. Kontrollørene og politiet uttalte at dette har de ikke sett maken til på veiene tidligere, sa Simonsen.

- Når du velger å kjøre et vogntog uten lys i Nord-Norge vinterstid, da tar vi førerkortet fra føreren, fortalte operasjonsleder Rune Nilsen ved Troms politidistrikt til Nordlys samme kvelden.

Ikke gå glipp av nyheter! Få tilgang på Fremover+ her.

- Ikke akseptable

I intervjuet med at.no forteller lastebilgiganten med over 7000 ansatte og 3000 lastebiler at de har gjennomført en stor jobb for å rette på inntrykket mange sitter med av Girteka. Det gikk på gamle biler, lavlønte sjåfører som ikke taklet nordiske forhold som kjørte av veien og stoppet trafikken.  I all hovedsak har det handlet kulturforskjeller, øke forståelsen blant de ansatte om hvordan ting fungerer i Norden.

- Ting var ikke akseptable, men slett ikke så ille som det så ut. På grunn av størrelsen vår, og en feilslått kommunikasjonsstrategi, ble vi den store syndebukken. Gjorde vi en liten tabbe, gjorde Facebook-politiet det 100 ganger verre. Vi fikk til og med skylden for mange episoder vi ikke hadde noe med, sier Kaas Mortensen i intervjuet.

Nå har han til og med fått satt et klistremerke bak på Girteka-bilene. Der står det" How am I driving?" ("hvordan kjører jeg?") og under står Kaas Kristiansens e-postadresse, slik at han kan få tips om hendelser han ikke er begeistret for.

Artikkeltags