Nå tar Bane NOR grønne grep på godsterminalene i landet, slik at all flytting, lasting og lossing av godsvogner inne på terminalene kan skje utslippsfritt i fremtiden.
Målet er at driften av terminalene i Narvik, Oslo, Bodø, Fauske, Mo i Rana, Mosjøen, Trondheim, Åndalsnes, Bergen, Sandnes, Kristiansand, Drammen og Fredrikstad skal være nærmest utslippsfrie innen 2025. Det melder Bane NOR i en pressemelding.
Hvert år slippes det ut omtrent femti millioner tonn karbondioksid i Norge. Av disse har kun 0,1 prosent sammenheng med jernbanen.
– Gods på bane er en avgjørende faktor for å nå de ambisiøse klimamålene som defineres i Paris-avtalen. Et godstog kan frakte like mye som 20–30 lastebiler, sier Oskar Stenstrøm, godsdirektør i Bane NOR, i pressemeldinga.
Selskapet satser nå tungt på å øke godstransporten på tog, en satsing som støttes i den nasjonale transportplanen for de neste elleve årene. Ett av tiltakene er å ta i bruk lengre og tyngre tog, som øker effektiviteten og kapasiteten. Et annet er å legge om til grønne godsterminaler.
På godsterminalene i Norge skal Bane NOR legge til rette for ladepunkter til elektriske trucker og Reach Stackers, som løfter store konteinere. Det er også planer om å installere strøm til kjøleaggregater, for matvarer som krever kjøling.
Bane NOR skriver også at lasting og lossing av godsvogner vil skje tilnærmet utslippsfritt ved at de grønne terminalene benytter energi fra fjernvarme og solceller.
