Noe så sjeldent som en ny gruve er åpnet i Sverige – og all malm som utvinnes i Kaunisvaara i Pajala skal fraktes ut fra Narvik Bulkterminal på Fagernes.

Det var Kaunis Iron som sikret seg rettighetene til gruven i Sverige, etter at Northland Resources gikk konkurs. Narvik Havn kjøpte alle fasilitetene selskapet etterlot seg på Fagernes, og opprettet selskapet Narvik Bulkterminal AS.

Nå står det fem mann klare til å ta imot malm på Skarveneskaia.

– Nå nærmer det seg.

Det sier daglig leder på Narvik Bulkterminal, Rolf Gundersen.

Lastebil – så tog

9. august kommer det første toget lastet med malm til Narvik.

Tidligere i uken meldte svenske medier at malmen forlot gruven på lastebiler.

Første etappe fraktes nemlig malmen på vei, før den går over på malmbanan, og deretter Ofotbanen. Gundersen forteller at det nå i starten kommer til å gå relativt rolig for seg.

7. og 8. august kommer det tomme tog til Narvik – kun for å tørrtrene.

– Da blir det testkjøring. Det er et nytt togselskap og nytt personell. De har kjørt flere «bli-kjent runder» på jernbanen allerede, men det handler blant annet om å kjøre inn rutiner, sier Rolf Gundersen.

En årsak er blant annet hvordan malmen losses på terminalen på Fagernes.

Saken fortsetter under bildet:

 

– Det er en tilting av vogner inn i spiralen som ikke finnes noen andre steder i verden. Det vil si at lokførerne har ikke erfaring med akkurat den prosessen, sier Rolf Gundersen.

Det er også begrenset med areal inne på selve terminalen på Fagernes, og planen er derfor å splitte opp og veksle vognene i forbindelse med lossing.

– Trykke på start

– Vi har personal som har vært borti disse operasjonene, så for vår del vil det gå greit. Men det vil selvfølgelig være en innkjøring av både personell og utstyr, utdyper Gundersen.

– Nå ser vi mest av alt frem til å kunne trykke på start og komme i gang, sier han.

Båten som skal frakte malmen videre fra Narvik og ut i verden er beregnet å legge til kai mellom 25. september og 4. oktober.

Saken fortsetter under bildet:

 

– Vi skal klare å kjøre bra kapasitet fra start. Vi skal prøve å komme opp i tempo allerede fra første båt.

– Så langt ser alt positivt ut, og som vi ser nå er det ikke noen hindringer på veien. Men man vet aldri, ting kan skjære seg, sier Rolf Gundersen.

Foreløpig er de fem mann på Narvik Bulkterminal, og det er flere på vei.

I august skal de bli ytterlige to ansatte, mens enda en starter i september.

– Prosessen med å ansette folk pågår fortsatt. Hvis vi følger produksjonsplanen blir vi rundt 15 ansatte ved årsskiftet, sier Rolf Gundersen.

Til nå har produksjonsplanen blitt fulgt til punkt og prikke, opplyser han.

Havnedirektør Rune Arnøy dro i midten av juli kona med seg på ferietur, for å overvære den første sprengsalven til det nye selskapet i Kaunisvaara. Han gleder seg stort til togene med malm begynner å rulle inn på terminalen på Fagernes.

– Vi skal ikke konkurrere med Rotterdam, og vi skal heller ikke konkurrere med LKAB. Men alle startet et sted, i det små. Starter du godt og utvikler det på en fornuftig måte kan det bli veldig mye mer etter hvert. LKAB har bevist at det er mulig, det er realistisk, sier Rune Arnøy.

– Dette er bare kjempeskøy, sier han.

 

Les også:

Les også:

Les også:

Les også:

Les også:

Les også: