Kommunikasjon og utvikling

Et fly lander på den nå nedlagte flyplassen i Framneslia.

Et fly lander på den nå nedlagte flyplassen i Framneslia.

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det skrives og snakkes i miljøet, politisk, næring og blant innbyggerne om at vi kommer til å havne i ei bakevje når det angår kommunikasjon (reisemulighetene) til og fra. Vi kommer ikke dit. Vi er der allerede.

Kommunikasjon

Utviklingen på datakommunikasjon har kanskje blitt fulgt opp i den politiske og administrative virksomheten i den nye kommunen, men den omtales ikke her.

Den andre delen er nødvendige reiser til og fra og den delen av infrastrukturen har dessverre ikke fulgt med utviklingen. Narvik var tidligere enn benyttet konferanseby for 1–2 dagskonferanser som den lokale flyplassen var en viktig del av.

Når flyplassen var i drift og før den ble avviklet på initiativ fra Narvik kommune, kom/reiste det årlig opptil 30.000 passasjer med tre daglige avganger/ankomster til og fra Bodø. Siste år før driftsstopp var tallet cirka 26.000.

I samme periode 250 luftambulansefly/helikopter. Tidligere år 350. Dette viser hvor stor betydning flyplassen hadde for reisevirksomheten, konferanse og helsetjenesten.

Nåværende situasjon

Ingen direkte flyforbindelser Evenes-Bodø. Muligens oppstart fra 2021 dersom noen flyselskaper finner det lønnsomt selv med statlig tilskudd.

Bystyret og deler av næringslivet uttalte hvor mye bedre det ville bli når Hålogalandsbrua ble åpnet for trafikk og utviklingen ville blomstre.

Nå har ordføreren og tidligere varaordfører (nå kommuneansatt seniorkonsulent) vært i samtale med samferdselsdepartementet for å klage på elendigheten etter at kommunen på eget initiativ la ned driften av flyplassen, og ber nå om statlig hjelp for å rette opp den dårligere kommunikasjon som har oppstått etter bruåpngen.

Bruselskapet opplyser nå på nett at brukostnadene hittil har passert over fem milliarder kroner. Noen kaller dette utvikling, men for andre det motsatte av det som var forventet.

Den eneste «blomstringen» i Narvik er gjort av de dyktige bygartnerne som pynter opp samt forsøker å gjøre kommunen attraktiv på sommeren. Det samme er gjort av forretningene.

Hva kan forventes av vekst og utvikling?

Hotellene har fått konkurranse og konferansebyen ser ut for å miste sin tidligere posisjon. Man legger ikke konferanser til Narvik når det er etablert hoteller nærmere Evenes Lufthavn. Forretninger legges ned og konkurser truer.

Økningen i antall og størrelser av matbutikker mener lokalpolitikerne vil være bærekraftig utvikling selv om folketallet ikke følger med.

Kommunens politikere og administrasjon må bygge opp ikke være med på å legge ned etablerte virksomheter. Det vi trenger er arbeidsplasser innen teknologi og industri og at de ungdommer vi gir utdanning ikke må reise fra kommunen.

Har nu dette noe å si for fortsatt drift av flyplassen?

Ja, fordi vi igjen kan opprette behovet for reise direkte til og fra på en måte som kjennetegner et moderne regionsenter, næringsliv og innbyggere som ser at dette er nødvendig.

Kommunikasjonsrådgivere?

Fylkesordføreren i Nordland mener nå at det var et lite gjennomtenkt vedtak å legge ned driften av flyplassen. Dette burde han også ha ment tidligere fordi før vedtaket om driftsstans ble gjennomført ba vi daværende fylkesråd for samferdsel og som skulle til Narvik om et møte, men det fikk vi ikke. Nå innser både fylkesordføreren og tidligere negative lobbyister at ingen regionale flyplasser burde eller bør legge ned.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken