Gå til sidens hovedinnhold

Koronaen traff også oss. Vi lærte å stå i spagaten

Artikkelen er over 1 år gammel

Med den ene foten måtte vi bremse, med den andre måtte vi gi full gass. Koronaåret 2020 ble året der Fremover for alvor lærte å stå i spagaten.

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

2021 startet med noe av det vi kanskje husker best fra 2020 når fremtidige generasjoner skal se tilbake på det vi etter hvert har lært å kalle koronaåret: Hjemmekontor. Usikkerhet. Stengte dører og permitterte ansatte. Mange hadde kanskje som meg en litt naiv forestilling om at når fyrverkeriet hadde stilnet kunne vi legge bak oss et vanskelig 2020 og se fram til et nytt og bedre 2021.

Slik ble det selvsagt ikke. Korona er ikke utryddet. Pandemien griper fortsatt inn i livene våre. Men mens det i mars i fjor var noe helt nytt og uventet, er et liv med restriksjoner og endrede rammevilkår blitt en ny normal. Mange har funnet veien gjennom krisen og tilpasset seg den nye hverdagen. Fremover inkludert.

For Fremover startet året fantastisk, både med tanke på antallet som leser oss og på markedssiden. En stor jobb for UiT i Narvik gjorde at reklamebyrået vårt FremoverLab hadde mer å gjøre enn det som er vanlig på starten av et år. I redaksjonen var journalistene opptatt av å skrive om den nye sammenslåtte Narvik kommune, om finansieringen av et forestående junior-VM i alpint og vi skrev om at opptakene til storfilmen «Kampen om Narvik» endelig var i gang.

Så endret forsidene av Fremover seg. Fra å omtale det forventede, det planlagte og det trivielle handlet sakene i Fremover plutselig om at alt som foregikk og skulle foregå i distriktet var avlyst: Junior-VM, Vinterfestuka, Cold response og alt av idrett og kultur for øvrig.

Vi skrev at det ikke var noen grunn til å hamstre mat, som de fleste av oss gjorde denne første uken med selvpålagte karantener. Vi skrev om narvikinger i utlandet som ikke kom seg hjem, om ungdommer med hjemmeskole og ikke minst om et omdiskutert og for mange lite velkomment forbud mot å reise til nabokommunen – som for de med hytte over kommunegrensen var en liten krise i krisen rett før påske.

Les også

Preget Sverre Håkon om avlysningen: – Veldig lite hyggelig å måtte avslutte mesterskapet på denne måten

LES OGSÅ:

I Fremover måtte alle fra én dag til den neste på hjemmekontor, som for mange av arbeidstakerne i hele landet. Det skulle vise seg at det å lage avis fra hjemmekontor også går an, selv om det over tid er slitsomt å sette sammen et redaksjonelt produkt uten å ha kollegaene sine på nabopulten. Det finnes lite som er et like stort samarbeidsprosjekt som det å lage en avis.

Slitsomt ble det også etter hvert å holde tritt med alt som skjedde, skal vi være helt ærlige. Selv om verden rundt oss eksploderte i hendelser og nyheter å rapportere, var ikke Fremovers redaksjon noe større enn før pandemien. Vi hadde nøyaktig det samme antallet journalister, og inn i ferien skulle vi bli færre.

Med svikt i inntektene måtte bremsene settes på og en luksus som sommervikarer kunne vi ikke unne oss. Sommeren 2020 ble et gedigent dugnadsprosjekt i redaksjonen. I perioden fra mars til sommeren startet strømmet leserne til oss for å holde seg oppdatert på korona. I løpet av de to første ukene satte Fremover ny leserrekord sju ganger. I fjor solgte vi nesten 4.000 abonnement.

Alt i alt er 2020 et år vi gjerne skulle vært foruten, skal vi være helt ærlige. Samtidig har vi lært mye, og i all beskjedenhet vil jeg påstå at vi er blitt enda litt flinkere

Men korona måtte lære oss å stå i spagat. For mens antallet lesere og abonnenter økte for redaksjonen, sviktet annonseomsetningen. På to uker mistet Fremover en halv million kroner i annonseomsetning. Disse kronene skal finansiere den lokale journalistikken. I april så vi ingen vei utenom å gå til delvis permittering i markedsavdelingen.

Når usikkerheten rår, slår forsiktigheten inn hos kundene våre. Det har vi full forståelse for. Men selv delvis permitterte klarte medierådgiverne i Fremover å snu skuta, og allerede i mai gikk vi forbi salgsmålet vårt igjen, og de permitterte kunne komme tilbake i full jobb. Markedet har endret seg, og vi forsøker å endre oss i samme takt.

Gjennom mange år har ansatte i markedsavdelingen bygget gode relasjoner til sine kunder. Vi støtter helhjertet opp om oppfordringen om å handle lokalt, og vi gjør hva vi kan for å bidra til at alle støtter opp om lokal handel. Når alt kommer til alt er også Fremover «en butikk på hjørnet», med ansatte som bor og lever i Narvik-regionen, som tilbyr et produkt for våre kunder her i Narvik-regionen og som skriver om det som skjer her vi bor.

Når 2020 nå er historie kan vi se tilbake på et år som mot alle odds gikk ganske bra. Vi har flere abonnenter nå enn da vi gikk inn i 2020. Det er fortsatt høy interesse for det som skjer i vårt distrikt, og kanskje ekstra høy interesse for det som omhandler korona. Fortsatt.

Regnskapet for 2020 er ikke klart, men ved inngangen av desember lå Fremover an til å en driftsmargin på rett under 10 prosent. I alt har vi mistet 8,5 prosent av omsetningen vår, men i 2021 budsjetterer vi med vekst igjen og har tro på at vi sakte, men sikkert kan jobbe oss tilbake til der vi var.

Alt i alt er 2020 et år vi gjerne skulle vært foruten, skal vi være helt ærlige. Samtidig har vi lært mye, og i all beskjedenhet vil jeg påstå at vi er blitt enda litt flinkere på å være lokalavis for Narvik-regionen.

Kommentarer til denne saken