Krigshistorie på flytting

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Kort fortalt: 1940 havarerte 11 tyske transportfly- JU52 på det islagte Hartvikvannet. Noen av flyene ble delvis ødelagt av norske fly mens de sto parkert på isen. Andre sank til bunns når isen på vannet gikk opp. Etter krigen ble noen av flyene hevet og transportert til Tyskland og til Gardermoen.

Oppsummering

Narvik kommune krevde at ett av flyskrogene som sto på Gardermoen burde plasseres i Narvik. Etter forhandlinger med forsvarsdepartementet ble dette imøtekommet, men under forutsetning at Narvik kommune tok på seg ansvaret med nødvendig klargjøring og restaurering for utstilling. Flyskroget kom til Narvik og ble midlertidig lagret i underetasjen i Parkhallen som krigsmuseet disponerte. Der sto det trygt. Dette dro ut i tid, men så fikk bystyret problemer med hva slags oppgave de hadde tatt på seg både økonomisk og praktisk arbeid. Lagerplassen i Parkhallen var ønsket til andre formål og flyet måtte derfor ut av hallen.

Flytting

Da kom noen ildsjeler fra Bjerkvik og andre interesserte på banen. De mente at den krigshistoriske hendelsen på Hartvikvannet var endel av Bjerkviks historie. Dette reddet Narvik kommunes ansikt midlertidig. Flyskroget med deler ble transportert og plassert i en passende garasje i Bjerkvik. Narvik kommune påtok seg betalingen av garasjeleien. Arbeidet med flyskroget startet opp og en god del ble faglig utført.

Forsvarets verksted i Bjerkvik hadde fagfolk som stilte opp og i tillegg ville de være behjelpelig med lån av spesialverktøy. Sparebanken Narvik støttet prosjektet og ga et beløp som ble benyttet til til driftsmidler som slipemateriell, rengjøringsmiddel og verneutstyr. Nordland fylkeskommune ville også støtte prosjektet økonomisk. Flymuseet i Bodø ville stille med sin ekspertise og flydeler.

Men avtalen som garasjeeieren hadde med Narvik kommune ble kortvarig. Nå ville kommunen kvitte seg med hele prosjektet ,både avtalen med departementet og den økonomiske siden av saken bl.a med husleia til garasjeeieren. Så kom ei aksjonsgruppe på banen. Startet en kampanje for å få flyet bort fra Bjerkvik. De ville ikke ha noe minnesmerke fra krigen plassert i Bjerkvik og det ble slutten på prosjektet til Narvik kommune. En god del praktisk arbeid var allerede utført også et forslag til fremtidig utstillingslokale.

Gratangen kommune

Kommunen ville ta vare på flyet og det aksepterte Forsvarets flymuseum i Bodø som var «eieren» av flyet. Flyskrog og deler ble så transportert fra Bjerkvik til Gratangen og plassert inntil en fjellvegg i Gratangsbotn. Dette var en midlertidig lagring ble det fortalt, men det ble langvarig.

Undertegnede som var en av de interesserte som ville være med på dugnaden for å ta vare på flyet i Bjerkvik og historien fra Hartvikvannet ville fortsette med arbeidet for Gratangen kommune. Krigsmuseet i Narvik ville ikke være med videre på prosjektet, men undertegnede som var med i Bjerkvik ville delta med prosjektet i Gratangen, deltok på noen informasjonsmøter og fortalte hvilken innsats prosjektet ville kreve av Gratangen kommune.

Jeg gjorde flere henvendelser til kommunen om fortgang med å få flyet under tak fordi plyndring og tyveri av flydeler lett ville kunne skje der det var plassert. Så snudde interessen også i Gratangen. En avtale med eieren av en garasje på Elvenes i Salangen ble inngått. Flyskroget står nå lagret i hus.

Fremover skrev for noen dager siden at noen tyske personer hadde vært på tyveritokt i distriktet for å skaffe seg vrakdeler av tyske fly som havarerte under krigen. Flyet som sto lagret ute inntil en fjellveggen i Gratangsbotn var kjent, men var blitt flyttet før de kom til området.

Flyets videre skjebne vites ikke, men det må ikke bli utsatt for ran og plyndring. Gratangen kommune har fortsatt ansvaret.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken