Kinesisk i Teatersalen

De to hovedrolleinnhaverne får kjenne tvangsarbeid på kroppen

De to hovedrolleinnhaverne får kjenne tvangsarbeid på kroppen Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

I kveld spiller det prisbelønte og nyskapende teaterkompaniet Wakka Wakka sammen med musikere fra MiNensemblet i den svarte komedien og fantastiske dukkemuskalen Made in China.

Tvunget til å jobbe 15 timer i døgnet

Den smått bisarre forestillingen er basert på virkelige hendelser: Julie Keith fra staten Oregon gikk (kjørte sikkert) til Kmart og kjøpte et vanlig dekorasjonssett som legges på kirkegårder på Halloween I den fant hun en overraskelse som ville forandre hennes perspektiv på billigskit fra Kina for alltid: et forseglet brev som angivelig var skrevet av en fange i en kinesisk arbeidsleir. Avsenderen hevdet at han eller hun ble tvunget til å jobbe 15 timer i døgnet uten pauser, ble slått og nærmest ikke mottok noen form for lønn. Forfatteren ba om at menneskerettighetsorganisasjoner måtte gjøres oppmerksom på grusomhetene.

Basert på en sann historie

Keith postet notatet på alle tenkelige plattformer og lovet dyrt og hellig at hun aldri mer skulle kjøpe produkter ”Made in China.” Ektheten av brevet er ikke bekreftet, men det er et uomtvistelig faktum at det samsvarer med virkeligheten, at det finnes arbeidsleirer i Kina, hvor borgere blir eller ble indoktrinert med den rette lære og brukt til arbeidskraft for å støtte nasjonens økende produksjonsbehov. Leirene ble stengt i 2013 delvis takket være Keiths notat, men vilkårlige frihetsberøvelser og umenneskelige arbeidsforhold forblir voldsomt. Salige formann Maos kulturrevolusjon har ikke helt sluppet taket.

To ensomme sjeler

Vi møter den ensomme, bitre og småbannende amerikanske middelklassekvinnen Mary. Den skilte og til nå selvsentrerte 56-åringen finner et alarmerende notat blant sine billige julepynt-innkjøp. Og reagerer voldsomt, både på selve budskapet og erkjennelsen av at hun styres av konsum, av ”made in China.” Hun har et anspent forhold til naboen, en kinesisk innvandrer som heter Eddie Wang, også han en ensom sjel, men som ikke kan eller vil bidra stort til det moralske dilemmaet. Herfra går det i 100. På surrealistisk vis befinner det umake paret seg plutselig i Kina, ansikt til ansikt med et etisk damoklessverd og sin fortid. En reise i bevisstgjøring starter…i fengsel og i slavearbeid. Og en reise som kulminerer med en litt ulogisk retur til USA, landet som ser flisen i sin brors øye, men aldri bjelken i sitt eget. Det ender lykkelig (?) med engasjement og fysisk kjærlighet mellom to representanter for de ulike kulturene.

Artikkeltags