De var helt avgjørende for å frakte ut rikdommen fra nord

 Gjennom årstider var jektene en velkjent syn langs nordlandskysten. Mange av dem var bygget i fjordene i Ofoten.

Gjennom årstider var jektene en velkjent syn langs nordlandskysten. Mange av dem var bygget i fjordene i Ofoten.

Artikkelen er over 4 år gammel

Anders Øgsnes har studert historien, og han praktiserer seilingens kunst.

DEL

Begge deler står i fokus når han mandag 21. november kåserer over temaet jektefarten i Ofoten og Nordland.

En lang seilas

Anders Øgsnes er medlem av Narvik kystlag, og han går bredt til verks når han tar for seg- og forteller om ordningen med lokalbasert transport, om båttypene, om last, om seilingen og, ikke minst, om skipperne som deltok i jektefarten til Bergen og Trondheim.

Helt siden vikingtid og middelalder har fjordene i Nordland og Troms, og deriblant Ofoten, vært åsted for en av de viktigste næringene som bygde nasjonen Norge.

Bygget i Ofoten

– Vi snakker om tilvirking av båtene som fraktet vår rikdom, tørrfisken, sørover. I hundrevis av år bygde danskekongen og handelsmenn i Hansabyene sin rikdom ved eksport av vårt velduftende produkt, fisket i Lofoten.

– Tørrfisken ble ført ut i verden og videre til Bergen med jekter, som blant annet ble bygget i stor skala av tømmer hentet fra Ofotfjordenes tømmerskoger, forteller Anders Øgsnes.

Har studert temaet

Denne jektebygginga ble i all vesentlighet utført av sjøfinner på oppdrag- og bestilling av jekteskipperne; bønder og geistlige lenger ut i fjorden.

Anders Øgsnes har studert temaet grundig og har mye interessant å fortelle til de som tar turen til Sjømannskirka på mandag 21. november. Arrangør for denne kåseriserien er Ofoten slekts- og historielag.

Anders Øgsnes blir å høre i Sjømannskirka mandag 21.

Anders Øgsnes blir å høre i Sjømannskirka mandag 21.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken