– Ja, og jeg husker godt reklamen Kodak kjørte på 1960-tallet. Det hadde aldri gått i dag, humrer 60-åringen. Kodaks reklamemakere var nok ikke forberedt på kritikken da de skulle markedsføre dette billigkameraet som var i salg i perioden 1963 til 1988 – i forskjellige utførelser og med flere forskjellige filmformater.

Reklamemakerne ville understreke hvor enkelt det var blitt å fotografere og hadde annonser med budskapet: «Hurra! Mor er blitt fotograf …», kombinert med tilsvarende for både far og søster.

Stein Pettersen jobber selv med reklame og ser hvor galt det bar av sted, når den folkelige fortolkningen av budskapet hadde fått utvikle seg. Med den som utgangspunkt var det lett å beskylde Kodak for kvinnesjåvinisme.

– Alle sa jo: «Kodak Instamatic – så enkelt at selv mor kan bruke det», legger Stein Pettersen til.

I alle fall var det et slik kamera som vekket fotointeressen hans. Det ble kjøpt hos Stokmarknes Aktietrykkeri som hadde egen bokhandel med fotoavdeling.

– Men kameraet var jo helt talentløst. Bildene ble helt kvadratiske – ikke mye Leica-format der i gården, sier den tidligere Instamatic-eieren. I dag handler det om Nikon. For tiden et D300S som etter alle solemerker snart blir skiftet ut.

Stein Pettersen kommer fra Sigerfjord i Vesterålen. I 1983 flyttet han til Narvik for å jobbe som typograf på Fremover. Etter ett år i Luxembourg med jobb i EU-kommisjonen, ble det ti år som webdesigner for Funn i Narvik. Så ble det en gjestevisitt på Fremover før han startet opp Rekyl Reklame sammen med Bengt Berntsen.

Stein Pettersen er daglig leder og grafisk designer i bedriften som har fem ansatte i Narvik og Tromsø.

– Vi er en totalleverandør innenfor reklame og markedsføring. Vi ser at tidene forandrer seg. Det blir mindre på papir til fordel for det digitale, sier Stein Pettersen som innrømmer at fotograferingen i liten grad er en del av jobben.

– Foto er mest hobby. Det er balsam for sjela å ta naturbilder. Naturbilder tar jeg mye av, røper han.

Da Stein Pettersen begynte karrieren på Fremover, ble det daværende mørkerommet mye brukt. Han hadde nå avdøde fotograf Bjarne Amundsen som læremester. Den gangen hadde Fremover egen fotoavdeling ettersom film måtte fremkalles og fotografiene måtte lages manuelt.

– Jeg brukte mye tid på mørkerommet. Bjarne hadde ståltråder med papirlapper i forskjellige størrelser som vi brukte for at fotopapiret skulle bli riktig belyst. Det var saker, men det funket, husker 60-åringen som lenge fotograferte med automatikk. Kameraet innstilt slik at det stilte selv inn lukker og blender etter lysforholdene.

– Auto har jeg sluttet med. Nå er alle innstillinger manuelle. Det gjør fotograferingen artigere, tilføyer han.

Når det kommer til «bildet som ikke ble tatt», har Stein Pettersen følgende kommentar:

– Jeg har mange ganger angret på at jeg ikke har hatt med meg kameraet. Speilreflekskamera blir jo tungt å dra ut i skaugen. Lykken er jo at mobilkameraene er blitt så bra …