Et nytt digitalt steg

Her har styret nettopp informert Fremovers ansatte om at beslutningen er tatt.

Her har styret nettopp informert Fremovers ansatte om at beslutningen er tatt. Foto:

Fremover blir nå i enda større grad et digitalt mediehus. Vi girer opp vår digitale satsing og lanserer en ny digitalavis som skal komme ut sju dager i uken. Samtidig går vi fra seks til fire papirutgaver i uka.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

MeningerLesevanene endrer seg. Det er ingen nyhet, men likevel sant. Fredag 7. november 1997 ga Fremover ut et papirbilag som kunne nappes ut av avisen. Bilaget handlet om nye Fremover-Nett, Fremovers nye satsing på nettavis. Den gangen skrev daværende sjefredaktør, Roger Bergersen, følgende: «Fra i dag kommer Fremover i to utgaver; papirutgaven som du nå leser og en internettutgave. Det er ikke til å komme forbi – vår nye hverdag blir mer og mer digital.»

Allerede i 1997 kunne vi altså slå fast at hverdagen ble mer og mer digital. Og, for å låne Bergersens ord; det er ikke til å komme forbi – utviklingen fortsetter. Mens antallet Fremover-abonnenter som leser oss på papir går ned, vokser vi digitalt. Avisene er alltid blitt målt i opplagstall. I dag måles vi i antall betalende abonnenter, og nå har vi nesten 400 flere abonnenter enn på samme tid i fjor. Veksten kommer digitalt. Stadig flere tegner nytt digitalt abonnement, eller går fra papiravisen for kun å lese oss digitalt. Faktisk har vi nå flere lesere digitalt enn vi har på papir, og av våre digitale abonnenter leser over halvparten fremover.no eller eavisen vår ukentlig eller daglig. Også dette tallet øker.

Har du noen spørsmål? Sjefredaktør Christian Senning Andersen svarer på spørsmål i nettmøte fra 13.00.

Før jul sto jeg på stand på Amfi Narvik for å møte Fremover-leserne. De jeg møtte, bekreftet i stor grad tallene. Alle hadde et forhold til Fremover, alle hadde lest oss – og flertallet hadde lest oss digitalt. Ung som gammel. Å tro at internett, nettbrett og digitale aviser er noe de over 70 ikke bryr seg om, er helt galt. Fordelen med å slippe turen ut til postkassen var et av argumentene som ble trukket fram fra en av de eldste leserne våre. Vår digitale posisjon var langt sterkere enn jeg kunne tolke ut av tallene.

Endringene i lesevaner og betydningen av en sterk digital satsing på lokale nyheter fra Narvik-regionen, gjør at vi i Fremover nå tar grep og girer opp. I dag kommer Fremover ut på papir seks dager i uken. Fra 13. mars kommer papiravisen ut mandag, onsdag, torsdag og fredag. De fire avisutgavene blir fyldigere, og fredagsavisen blir den nye helgeavisen vår. Hver fredag får du det gode helgestoffet og TV-program for hele helgen.

Når vi nå skal gi ut papiravis fire dager i uken og ikke seks, gjør vi det i hovedsak av to grunner. For det første: Vi frigjør tid i redaksjonen, tid journalistene våre kan bruke på å jobbe enda mer med den gode journalistikken fra hele regionen. Vi vil bruke mer tid på saker som krever det av oss, og skrive mer om det er som er viktig i distriktene rundt Narvik.

For det andre: Vi girer opp digitalt og lanserer en ny digital avis som skal komme ut sju dager i uken. Hver kveld klokken 21 kommer en rykende fersk utgave av den nye digitalavisen, utviklet spesielt for den gode, mobile leseopplevelsen. Avisen inneholder de beste og viktigste sakene og reportasjene journalistene våre har skrevet det siste døgnet, og blir en utgave med en start og en slutt – en digital avis som tommelen din kommer til å elske. Enten du leser den på mobil eller nettbrett.

Selv om vi ikke lanserer den nye utgaven før 13. mars, kan du allerede nå glede deg over en splitter ny digitalavis. I forbindelse med Opptur i dag har vi laget en spesialutgave av Fremover med Opptur-innhold. Digitalavisen blir liggende helt fram til 13. mars slik at du har god tid på deg til å prøve den nye måten å lese Fremover på.

Det er fristende å bruke en klisjé som en tredje forklaring på hvorfor vi nå girer opp digitalt: Fordi du fortjener det. I dag har du som leser oss digitalt hatt eavisen på kvelden seks dager i uken, en digital kopi av papiravisen vår. Flere og flere leser oss på denne måten, men stadig flere bruker også fremover.no og plussinnholdet vårt som er forbeholdt abonnentene våre. Ikke rent sjelden har vi dager der mer enn 8 av 10 innloggede abonnenter leser artikler som er forbeholdt dem. Selv om vi forsøker å utvikle og forbedre det digitale tilbudet fortløpende, må vi gjøre prioriteringer og ta grep for å kunne ta det neste steget. Og det neste steget er en stor satsing for oss. Vi frigjør ressurser for å kunne snu oss raskere og jobbe enda mer med innholdet, men for våre trofaste digitale lesere lanserer vi altså en avis som skal komme ut mandag til og med søndag – hver uke. Leserne våre som foretrekker å lese oss digitalt, får et tydelig bedre produkt og mer enn de har i dag. Også på fremover.no.

Det viktigste for oss er likevel innholdet – i form av både lokale annonser og lokal journalistikk. Det er innholdet som gjør at vi som avis skal overleve. At leserne våre foretrekker å lese oss på en annen måte enn de har gjort før, betyr at vi må tilpasse oss. Innholdet skal være hovedfokuset vårt. Der skal vi være best. Hvor innholdet publiseres, er underordnet. Det bestemmer du. Som min tidligere kollega i Hallingdølen, sjefredaktør Bjarne Tormodsgard sier det: «Vil leserne ha avisen på steintavler, skal vi begynne å gi ut avisen på steintavler.»

Jeg tviler på at steintavler blir det neste. Skulle det bli det, står vi klare også for det. Før det er vi glade for å kunne gi våre digitale lesere et enda bedre tilbud, hver dag hele uken i vår nye digitalavis.

Du som abonnent får litt mindre papir, men mye mer lokalavis.

Artikkeltags