Oversett og ranet

FJERNET: To milliarder kroner er fjernet fra Ofotbanen og byggingen av dobbeltspor i Nasjonal Transportplan for perioden 2018 til 2029. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hadde heller ikke funnet penger til «Bypakke Narvik».Foto: NTB

FJERNET: To milliarder kroner er fjernet fra Ofotbanen og byggingen av dobbeltspor i Nasjonal Transportplan for perioden 2018 til 2029. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hadde heller ikke funnet penger til «Bypakke Narvik».Foto: NTB

Artikkelen er over 3 år gammel

Regjeringen overser Narvik totalt. På toppen av alt ranes regionen for to milliarder som skulle gått til dobbeltspor på Ofotbanen.

DEL

LederÅ si at Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2018-2029 er dramatisk for Narvik-regionen, er en kraftig underdrivelse. Det er nærmere en skandale. Narvik overses totalt, mens milliarder drysses ned over de største byene i Nordland og Troms. Mo i Rana og Bodø for nye flyplasser, mens Tromsø kan glede seg over ny innfartsvei til byen. Det satses tungt på vei både nord og sør for Narvik, som selvsagt ikke er helt uten betydning for vår region. I tillegg er det selvsagt svært gledelig at det foreslås 90 millioner kroner til å legge E6 ut av Ballangen sentrum.

At «Bypakke Narvik» ikke kom med, gikk nok sakte men sikkert opp for oss etter hvert som lekkasjene fra regjeringen og samarbeidspartiene kom én etter én i ukene før Ketil Solvik-Olsen i går la fram NTP. For hver lekkasje som kom, ble det mindre og mindre sannsynlig at Narvik skulle tilgodeses med de 1,5 milliardene som trengs for å legge E6 gjennom tunnel under byen og samtidig etablere et nytt Narvik sentrum.

Narvik er en av få byer med en europavei tvers gjennom sentrum. Her går all trafikk nordover og sørover gjennom handelsgaten. Svevestøv og eksos kan gi store miljømessige helsemessige konsekvenser, og gevinstene av en tunnel og nytt sentrum hadde vært store. Når vi også vet hvor mye ressurser og tid som er investert i planene for nye Narvik sentrum, er det ekstremt frustrerende å oppleve at blir oversett på denne måten.

Vi var også forberedet på at det ikke skulle komme mer penger i denne runden til dobbeltspor på Ofotbanen. Men at vi skulle ranes for penger som var foreslått, kom som et stort sjokk. To milliarder skulle gå til å bygge den første tredjedelen av strekningen fra Katterat til Riksgrensen.

I beste fall blir dobbeltspor med dette utsatt. Men Narvik får nå flere kamper å kjempe i fremtidige NTPer. Ikke bare skal vi fortsette kampen om «Bypakke Narvik» og Hålogalandsveien. Nå må vi også kjempe en kamp om å få tilbake dobbeltspor på Ofotbanen i NTP. En tung jobb er blitt mye tyngre.

Nå må vi bare håpe at Stortinget innser at prioriteringene som er foreslått i NTP for 2018 til 2029 er håpløse, og at både «Bypakke Narvik» og dobbeltspor på Ofotbanen har så store positive ringvirkninger at det er helt nødvendig å få det inn i denne transportplanperioden.

Artikkeltags