Gå til sidens hovedinnhold

«Dødstrailerne»: 101 fikk kjøreforbud

Artikkelen er over 7 år gammel

Trodde du norske vogntog var best utstyrt for vinterføre? Da må du tro om igjen.

Tall fra Statens vegvesen viser nemlig at det er ikke utlendingene som møter den norske vinteren med dårligst utstyr.

Mange fikk kjøreforbud

I løpet av én og en halv måned har Statens vegvesen region nord kontrollert 599 tyngre kjøretøy i Nordland, Troms og Finnmark.

Av de 599 motorvognene og 472 tilhengerne som ble kontrollert hadde nesten hver tiende for dårlig vinterutrustning. 51 motorvogner og 50 tilhengere var så dårlig utrustet at de fikk kjøreforbud.

Flest norske kontrollert

– Ja, dette er hva de tørre tallene viser, sier seksjonsleder for utekontrollen i Region nord, Frits Karlsen, til Fremover, fullt klar over at statistikk både kan brukes og misbrukes.

Sju av ti kontrollerte motorvogner og seks av ti kontrollerte tilhengere var norske. I prosent viser statistikken at det ikke er de utenlandske kjøretøyene som blir tatt med dårligst vinterutrustning.

Flest gebyrer: norske

Av de 60 motorvognene som fikk gebyr for enten manglende vinterdekk, dårlige dekk eller manglende kjettinger var 46 norske: 77 prosent av alle som fikk gebyr.

Flest kjøreforbud på motorvogner: norske

Av de 51 motorvognene som hadde så dårlig utrustning at de fikk kjøreforbud var 37 norske: 73 prosent av de som fikk kjøreforbud.

Flest kjøreforbud på tilhengere: utlendinger

Av de 472 kontrollerte tilhengerne hadde 50 så dårlig vinterutrustning at de også ble ilagt kjøreforbud.

Av disse var 26 utenlandske: 52 prosent av de som fikk kjøreforbud på tilhengere.

Regionleder: Ikke overrasket

Seksjonsleder Frits Karlsen i Statens vegvesen region nord er ikke overrasket over at norske kjøretøy er de som både får flest gebyrer – og kjøreforbud – selv om det er de utenlandske sjåførene som har fått verstingstempelet etter at vogntog har blitt stående og sperre for trafikken.

Det er utlendingene vi hører om

– Nei, utlendingene er ikke verre enn de norske, sier Karlsen, som legger til at utenlandske vogntog har utmerket seg med at det ofte er de som blir stående og sperre for trafikken.

– Det er jo de vi hører om.

Er ikke «ute etter» de norske

Karlsen mener påstanden om at vegvesenets kontrollører lar utlendingene slippe forbi, og at det er norske sjåfører som blir stanset, er feil.

– At vi har stanset flere norske enn utenlandske skyldes rett og slett det at det er flere norske enn utenlandske tyngre kjøretøy på veiene.

– De kontrollpostene vi bruker mest har skilt som tar inn all trafikk. De skiller ikke på nasjonalitet.

Flere må ta ansvar

De siste ukene har utekontrollene til Statens vegvesen brukt ekstra ressurser på å kontrollere tyngre kjøretøy, både på grenseovergangene og langs veiene. Men Frits Karlsen mener at flere må gjøre en jobb enn bare Statens vegvesen.

– Det hjelper ikke med 1.000 kontrollører dersom sjåførene ikke bidrar. Her er det mange hundre sjåfører som må ta ansvar om veiene skal bli tryggere.

– Og det gjelder både norske og utenlandske sjåfører.

Kommentarer til denne saken