Det tok 80 sekunder fra alarmen gikk, til postflyet traff bakken

OMKOM: Do to pilotene omkom da postflyet fra Oslo til Tromsø styrtet den 8, januar i år. Det tok 80 sekunder fra alarmen gik, til flyet traff bakken.Foto: Forsvaret

OMKOM: Do to pilotene omkom da postflyet fra Oslo til Tromsø styrtet den 8, januar i år. Det tok 80 sekunder fra alarmen gik, til flyet traff bakken.Foto: Forsvaret

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

En av pilotene fikk feilaktig instrumentinformasjon som sa at flyet steilet.

Dette mener den svenske flyhavarikommisjonen er årsaken til at det norske postflyet fra Gardermoen til Tromsø, styrtet i nordsvenske Jokkmokk, øst for Tysfjord, den 8. januar.

Begge pilotene omkom i den voldsomme flystyrten.

Motstridende info

Et defekt gyroskop skal ha vært den bakenforliggende årsaken til feilen oppstod.

Det er i den svenske statlige flyhavarikommisjonens sluttrapport om ulykken dette kommer frem. Sluttrapporten ble lagt frem mandag formiddag.

Av rapporten fremgår det at De to pilotene om bord fikk motstridende informasjon fra sin respektive instrumenter.

Den ene piloten fikk feilaktig informasjon om at flyet plutselig hadde begynt en kraftig oppstigning, til tross for at flyet egentlig fløy rett frem.

Mørk natt

Dette skjer etter at 70 minutter av flyturen var unnagjort. Informasjonen fra flyets svarte bokser viser så at autopiloten blir koblet ut manuelt, samt at både venstre og høyre høyderor blir satt i en posisjon som gjør at flyets nese peker nedover.

Klokken er 00.20 og mørk natt når dette inntreffer. Det er ingen måne, og pilotene har ikke noe visuelt å orientere seg etter, kun flyets instrumenter.

Slik beskriver havarikommisjonen det som skjer i cocpit:

Desorienterte

«Omtrent 13 sekunder etter starten på hendelsen, hadde besetningen to motstridende indikatorer med røde piler som pekte i ulik retning. … høyeste tillatte fart og Mach-tall ble overskredet 17 sekunder etter hendelsen begynnelse, noe som aktiverte alarmen for overfart. … Farten fortsatte å øke, en nødmelding ble sendt ut og kvittert av flytrafikkledelsen og motorenes skyvekraft ble redusert til tomgang. … Besetningen er aktiv under hele hendelsesforløpet. Dialogen mellom politene utgjøres hovedsakelig av ulike oppfatninger angående svingretning. De uttrykte også behovet for å stige. På dette stadiet var pilotene sannsynligvis utsatt for spatial (visuell) desorientering. Flyet kolliderer med marken et minutt og 20 sekunder etter det innledende høydetapet.»

Artikkeltags