Gå til sidens hovedinnhold

Nå nærmer brua seg

Artikkelen er over 4 år gammel

Fartøyet som frakter bruelementene til Hålogalandsbrua fra Kina til Narvik er snart på tur inn Ofotfjorden. «Korex Spb no. 2.» var klokken halv ni rett utenfor Skrova. Farten inn mot Narvik er ikke stor, bare 6,9 knop – eller 25 kilometer i timen.

- De siste tilbakemeldingene vi har fått fra entreprenøren tilsier at fartøyet er i rute, og da vil det i første omgang legge til kai i Narvik havn, sier Dagrunn Kaasen, fungerende prosjektleder i E6 Hålogalandsbrua.

Her kan du følge skipets ferd mot Narvik.

Der skal fartøyet ligge noen dager, mens entreprenøren gjør de siste forberedelsene før man kan starte monteringen.

- Det vil gå en 3-4 dager før fartøyet seiles ut i Rombaksfjorden og posisjoneres midt mellom brutårnene. Der vil fartøyet forankres og hvis været tillater det vil vi starte å heise opp elementene, en etter en, forklarer Kaasen.

Det brukes en stor mobil sjøkran for å heise seksjonene på plass, skriver Statens vegvesen videre.

Entreprenøren har satt av èn til to måneder til løfting av brudekket. Dette avhenger av relativt godt vær, og det er derfor vanskelig å anslå nøyaktig hvor lang tid dette tar.

- Men er vi heldig med været kan hele brudekket være på plass i løpet av tre-fire uker, sier Kaasen.

Brudekket

  • 30 seksjoner
  • Hver seksjon er 40 meter
  • 27 seksjoner har en vekt på 250 tonn per stk, mens 3 seksjoner har en vekt på 160 tonn
  • Totalvekten på brudekket er ca. 7230 tonn

Monteringen starter fra midten, og deretter monteres seksjonene annenhver gang fra høyre og venstre, helt til man til slutt kommer til brutårnene.

Ber båter ta hensyn

Under hele monteringsprosessen vil det være viktig at all båttrafikk i området viser hensyn til anleggsarbeidet.

- Vi ber alle være oppmerksomme og ta hensyn til at dette er et komplisert arbeid. Det er mulig å passere området med båt, men for å sørge for at alt går riktig for seg vil det være en vaktbåt som overvåker sundet mens vi jobber, sier Kaasen.

Det er blant annet spent opp vaiere under vann mellom brutårnene, som skal brukes for å sideforflytte fartøyet med bruseksjonene under monteringen. Vaktbåten vil kontakte båter som nærmer seg, og sørge for å geleide disse til trygge passeringspunkter.

Kommentarer til denne saken