Rallardagene gjenoppstår

Gjennomslag: I januar var det gjennomslag i tunnelen som utgjør det nye kryssingssporet på Ofotbanen på Djupvik. Under Rallardagene i Vinterfestuka, er det satt av en hel dag til temaet samferdsel. Hva som skal skje videre på Ofotbanen blir blant det som kommer til å bli diskutert.Foto: Terje Næsje

Gjennomslag: I januar var det gjennomslag i tunnelen som utgjør det nye kryssingssporet på Ofotbanen på Djupvik. Under Rallardagene i Vinterfestuka, er det satt av en hel dag til temaet samferdsel. Hva som skal skje videre på Ofotbanen blir blant det som kommer til å bli diskutert.Foto: Terje Næsje

Av

Etter noen år i møllposen gjenoppstår Rallardagene under årets utgave av Vinterfestuka.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Dette skjer etter at Teknologifestivalen i Nord-Norge (TINN) og Narvik havn slår sine tradisjonelle arrangement under Vinterfestuka sammen til ett.

– Vi får til sammen et langt sterkere og mer attraktivt arrangement. Dette tror vi vil bli veldig bra, sier daglig leder i TINN, Håvard Hjallar.

Hver vinterfestuke har Narvik Havn gjennomført en samferdselskonferanse, mens TINN har gjennomført en konferanse med blant annet teknologi og infrastruktur som tema.

– Vi så at vi konkurrerte både om en del foredragsholdere og om deltakere. Nå har vi i stedet ett arrangement, som til gjengjeld strekker seg over tre dager – med tre ulike tema; teknologi, energi og samferdsel, forteller Hjallar.

Konferansen, som varer fra tirsdag 21. mars til torsdag 23. mars, starter med teknologidelen. Denne blir avviklet ved universitetet, mens temaene energi og samferdsel blir gjennomført ved Scandic.

Møteleder for den delen av programmet som er satt av til samferdselsspørsmål er prosjektleder i Ofotbanealliansen, Åsunn Lyngedal.

Med en konferanse bare dager unna at regjeringen legger frem sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP), forventer hun at dette blir blant de temaene som får stor oppmerksomhet.

Det har kommet jevnlige lekkasjer om hva som blir å lese i forslaget til NTP, men så langt har svært lite handlet konkret om prosjekter direkte knyttet til Narvik.

– Dobbeltspor på Ofotbanen er det desidert mest samfunnsnyttige prosjektene vi har, og E6 i tunnel forbi Narvik sentrum er et annet som har en svært gunstig samfunnsnytte – bedre enn mange av de prosjektene det til nå har kommet lekkasjer om.

– Det som har kommet 0m Hålogalandsveien er imidlertid veldig positivt, men for å full effekt ut av Nord-Norges grønneste transportkorridor, Ofotbanen, mangler vi fortsatt signaler om videre bevilgninger til både E6 og E10 ved Narvik, samt Ofotbanen.

– Vi får håpe at regjeringen har spart godbitene i NTP til slutt, si er Åsunn Lyngedal.

Artikkeltags