– I prinsippet er det fritt frem for droner

DRONER: Nyttige, men også potensielt farlige. Illustrasjonsfoto.

DRONER: Nyttige, men også potensielt farlige. Illustrasjonsfoto.

Artikkelen er over 3 år gammel

Men samtidig ikke helt...

DEL

Mandag ble det registrert droneflyvning langs Ofotbanen ved Bjørnfjell.

Jernbaneverket uttrykte sin bekymret for flygingen og fryktet at det kunne medføre kollisjon med helikoptrene som jobber med fonyelse av fjernledning på Ofotbanen.

Bestill Fremover+ i 8 uker for kun 99,- og få tilgang til alt digitalt innhold

– Et sammenstøt mellom drone og helikopter er en hendelse vi absolutt ikke vil skal inntreffe, sier Terje Ingebrigtsen til Fremover mandag.

Cato Støle er assisterende sjefflygeleder ved Harstad/Narvik lufthavn Evenes og oppfrisker droneflygere om reglene.

– I prinsippet er det fritt frem for droner, så lenge piloten flyr på en hensynsfull måte, som ikke utgjør en fare for andre. Det er ikke lov å fly nærmere en lufthavn enn fem kilometer, eller høyere enn 120 meter over bakkenivå, uten tillatelse fra lufttrafikktjenesten(kontrolltårnet), opplyser Støle.

– For dronepiloter som driver med dette som rekreasjon, skal ikke dronene flys nærmere enn 150 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under fartøyførerens kontroll. For dronepiloter som har RPAS-godkjenning, er denne grensen 50 meter, fortsetter han.

En RPAS (Remotely piloted aircraft system)-godkjenning vil si at man må ha bestått en eksamen for å få sertifikatene RO2 og RO3.

Sjefflygelederassistenten oppfordrer droneflygere om å besøke Luftfarttilsynets nettsider for utfyllende informasjon.

Hold deg oppdatert uansett hvor du er. Last ned Fremovers app og få varsel på mobilen om blant annet store nyheter, trafikkulykker og stengte veier i regionen.

App for iPhone

For Android

Artikkeltags