Se - her henger flyet!

I 1976 ble dette flyet hengende i ei høyspentledning.

I 1976 ble dette flyet hengende i ei høyspentledning. Foto:

Artikkelen er over 10 år gammel

Viser bilder av flyulykken Tysfjord i 1976 i ny utstilling.

DEL

Norsk Luftfartsmuseum i Bodø åpner mandag 18. august en utstilling som viser en dramatisk hendelse fra 1976 da et svensk Cessna-fly ble hengende i en kraftledning i Tysfjord.

Ble hengende

Flygeren i det vesle enmotors flyet fløy rett inn i ei høyspentledning med 60.000 volt som går over hele Tysfjorden. Her ble flyet hengende - med piloten inni!

Flyet ble deretter skutt ned med et vanlig gevær. Norsk Luftfartsmuseum var tidligere i år i Tysfjord og hentet mauseren som ble brukt til å skyte flyet ned fra kraftspennet.

Det var Leif Storjod (86) som overleverte mauseren til tidligere direktør ved Norcem Kjøpsvik og Norsk Luftfartsmuseum, Arne Qvam og dagens direktør Sven Scheiderbauer til Kjøpsvik.

Unik historie

Denne biten av luftfartshistorien er unik, også i verdenssammenheng.

Ingen har verken før eller senere fløyet inn i et kraftspenn med 60.000 volt - og overlevd.

Flyet ble hengende på strengene med flygeren uskadd i. Før sjøflyet ble skutt ned med gevær, ble det gjennomført en dramatisk redningsaksjon i luftspennet. Noe den nyutsjekkede kapteinen på Sea King redningshelikopteret, Tor Klemetsen, beskriver svært godt i sitt brev til den nå avdøde svenske flygeren Sten Lundquist.

Presisjonsskyting

I Fremover 20.august 1976 kan vi lese om det som blir beskrevet som presisjonsskyting mot «sytråd». Sjøflyet måtte ned fra høyspentkabelen. Hvordan det skulle skje hadde Leif Storjord en vanvittig idè om. Skytterlagsskytteren mente det skulle gå an å skyte det ned med gevær. I så fall en bragd ingen andre nordmenn kan fortelle om - annet enn Norcem-kara som deltok i aksjonen.

– Hvem som ga tillatelse til skytingen - eller når den ble gitt, husker Storjord ikke. Han rigget seg til bak på hekken til ei fiskeskøyte - oppå nota. Derfra smalt de første skuddene mot de sytrådtynne bardunene som holdt sjøflyet stabilt på spennet. Også andre forsøkte å skyte sjøflyet ned.

– Leif hadde ideen. Hvem som avfyrte det siste skuddet blir uviktig. Det er hele denne historien som er så spesiell, og som gjør av vi nå ønsker å presentere den gjennom en utstilling på Norsk Luftfartsmuseum. Det blir en rimelig kompakt utstilling med både flottøren, Mauseren, redningsvester og minneplaketten vi fikk laget til den avdøde flygeren. Modell av fjorden og spennet blir det også.

Fascinert

Arne Qvam legger ikke skjul på at han er fascinert av den svenske flygerens historie; fra han som ung fiskersønn fisket i vassdragene Stora Sjøfallet, og etter hvert så behovet for å få fisken fersk ut til kundene. Veien mot å bli flyver startet.

– Flygerkarrieren kunne fått en dramatisk slutt 18.august, men fikk en lykkelig utgang. Sten Lundquist uttrykte etterpå at han ikke visste hva som hadde holdt en hånd over ham, enda han ikke gikk i kirken. Han beskrev det å overleve dramaet som et mirkakel. Selskapet hans Fiskflyg drives i dag av tredje generasjon. De har ikke lengre sjøfly men fem helikoptre.

Delere av wiren vil også inngå i utstillingen.

Sjøflyet har ligget på 300 meters dyp siden det ble skutt ned. Qvam er glad for alt som kan hentes fram og dokumentere historien. Kristian Larsen har samlet på en redningsvest. Også den skal inngå i utstillingen.

– Selvsagt er dette en unik historie. Det er mange fly som har kjørt inn i kraftledninger. Men det er bare denne historien som endte slik. Det er det eneste flyet som er skutt ned på denne måten. Alt skjedde på veldig kort tid. Det skjer i løpet av noen timer. Når man ser disse bildene, blir man enda mer fascinert, sier direktøren ved flymuseet, Sven Scheiderbauer.

Artikkeltags