– Bygg cruisehavn

Industrihavn: Det er for dårlig å ta imot cruisepassasjerene på en jernbaneterminal, mener Geir-Ketil Hansen. En cruiseterminal er en framtidsinvestering.Foto: Roger Danielsen

Industrihavn: Det er for dårlig å ta imot cruisepassasjerene på en jernbaneterminal, mener Geir-Ketil Hansen. En cruiseterminal er en framtidsinvestering.Foto: Roger Danielsen

Artikkelen er over 4 år gammel

Det som skjer i reiselivsnæringen gjør det nødvendig med en ordentlig cruiseterminal i Narvik.

DEL

 Det vil være en av de viktigste og mest langsiktige investeringene byen kan gjøre nå.

- Det siste året har vi fått et lite bilde på utviklingen i reiselivsnæringen. Byggingen av en ordentlig cruiseterminal må derfor settes på dagsordenen, sier Geir- Ketil Hansen (SV).

Imponert

Narvik har denne sommeren gjennomført svært vellykkede snuhavn-operasjoner for cruiseskip med flere hundre passasjerer, noe som har imponert Hansen.

- Man har klart å bygge opp et virkelig godt apparat rundt reiselivet, og når vi ser utviklingen for næringen, er det klart at dette må vi i Narvik være med på, sier Hansen.

Han har merket seg at andre byer i Nord-Norge satser på cruiseturisme, og at det i Kirkenes skal bygges ny havn som er kommet med i Nasjonal Transportplan.

Kommunestyret

Vel vitende om at kostnadene ved å bygge en cruiseterminal på indre havn blir store, så mener han at det kan være statlige midler å hente til finansieringen.

- Her må vi se på alle muligheter, og jeg mener kommunestyret må engasjere seg i saken. Jeg ser på dette som en av de viktigste næringsinvesteringene vi kan gjøre for framtida, sier Hansen som vil følge saken politisk.

Vinterturismen er i sterk vekst, og stadig flere cruiseskip legger turen nordover, lastet med kjøpesterke passasjerer som betaler for å se nordlyset. Dette må Narvik få sin del av, mener Hansen.

Attraktivt

- En cruiseterminal må ligge på indre havn, nærmest mulig sentrum, slik at passasjerene kan gå inn til byen. Narvik har masse å by på, mulighetene for interessante opplevelser er mange, enten man tar de tilreisende opp på Narvikfjellet, på rallarveien eller til Rombaksbotn. Vi har en flott natur, en egen kultur og en spesiell historie. Alt dette bør gjøre oss attraktive i europeisk sammenheng, mener Hansen.

180 millioner

Havnedirektør Rune Arnøy sier han vil sette pris på det, dersom kommunestyret tar tak i saken.

- Vi har et regnestykke som viser et investeringsbehov på 180 millioner for en slik terminal, og det er penger vi per nå ikke har, sier Arnøy.

Artikkeltags