Utenlandske vogntog får kjøre uten forsikring

Utenlandsk vogntog er ofte involvert i ulykker og utforkjøringer. Flere kjører også uten forsikring.

Utenlandsk vogntog er ofte involvert i ulykker og utforkjøringer. Flere kjører også uten forsikring. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Ikke bare seiler de rundt på blanke sommerdekk. Utenlandske vogntog kan også kjøre uten forsikring – uten at de blir stanset.

DEL

I sommer kjørte et utenlandsk vogntog av veien like ved flyplassen på Evenes. Statens vegvesen har bedt Trafikkforsikringsforeningen gjøre opp for skadene. Vogntoget fra Litauen var nemlig ikke forsikret.

Blir ikke kontrollert

Mens norske kjøretøy blir avskiltet dersom forsikringen ikke er betalt, bekrefter leder for trafikkavdelingen hos Statens vegvesen region Nord, Henry Nymann, at vegvesenet ikke kontrollerer forsikringene til utenlandske vogntog – og utenlandske motorkjøretøy generelt.

Kun data om norske sjåfører og kjøretøy

Årsaken, ifølge Nymann, er at kontrollørene, politi, toll og vegvesen, kun bruker det nasjonale registeret Autosys når sjåførenes og kjøretøyets papirer skal kontrolleres. Autosys inneholder kun data om norske sjåfører og norske kjøretøy.

Sjekker kun lastepapirene

På grensen kontrolleres heller ikke de utenlandske vogntogene for om forsikringen er i orden. Kun om de har nødvendige lastepapirer for å kunne kjøre videre på norske veier.

Ikke krav om å vise forsikringspapirer

Kontorsjef Rolf Eirik Berget ved Narvik og Bjørnfjell tollsted sier til Fremover at de ikke har mulighet til å sjekke om utenlandske vogntog har forsikringene i orden – fordi de mangler tilgang til de utenlandske datasystemene.

– Det er heller ikke krav om at sjåførene skal forevise forsikringspapirer, sier Berget.

Ukjent database

Autosys er det nasjonale motorvogn- og førerkortregisteret som blant annet inneholder informasjon om forsikringer, gjennomførte EU-kontroller, avgifter og eventuelle prikkbelastninger hos sjåføren.

Både for Henry Nymann i Statens vegvesen, og for kontorsjef Rolf Eirik Berget ved Narvik og Bjørnfjell tollsted, er Trafikkforsikringsforeningens nettsted for kontroll av kjøretøyer ukjent.

Lett tilgjengelig på Internett

Ifølge direktør Roger Stenseth i Trafikkforsikringsforeningen er deres database mye lik den norske databasen Autosys. Trafikkforsikringsforeningens database, som ligger åpen på Internett, tilbyr oppslag for kjøretøyer i 12 europeiske land. Her vil det framgå om kjøretøyet er forsikret eller ikke – og i hvilket selskap – dersom forsikringen er i orden.

Kjenner ikke omfanget

Roger Stenseth hevder Trafikkforsikringsforeningen ikke kjenner omfanget av skader etter uforsikrede utenlandske kjøretøy – selv om foreningen er den som mottar krav om oppgjør.

– Vi har ingen oversikt på detaljnivå over hvilke typer motorvogner som gjør skade, sier Stenseth.

Kan spare rundt 100.000 kroner

Å forsikre et vogntog er ikke gratis. Prisene varierer, men en kostnad på 100.000 kroner i året for ett kjøretøy mener Asløv Jørgensen, logistikkansvarlig i Hålogaland transport, er en god pekepinn.

At utenlandske vogntog kan kjøre uten forsikring – uten å bli stanset – mener Jørgensen føyer seg inn i rekken av det han beskriver som rene Texas-tilstander på norske veier.

Krever bedre kontroller

– Det er ikke sjåførene, mens selskapene bak og norske myndigheter som har hovedansvaret her, sier Jørgensen.

– Og det er jo ikke rart at de nekter bilberging hvis de ikke har forsikring.

Jørgensen gjentar kravet fra transportnæringen om at grensekontrollene må bli strengere og bedre.

Ikke overrasket

– Norske myndigheter må ta ansvaret for at vogntog som verken har forsikring eller riktig utstyr slipper inn over grensen.

At Statens vegvesen ikke benytter seg av internasjonale databaser for å sjekke om kjøretøy er forsikret eller ikke overrasker han heller ikke.

Blir sett på som forbrytere

– Det er noe som er riv ruskende galt. Vi blir sett på som forbrytere dersom vi overskrider kjøre- hviletiden med ett kvarter mens utenlandske sjåfører kan kjøre uten forsikring.

Artikkeltags