BSAA svarer på kritikken fra UNN: - Kuvøse var ikke inne i den opprinnelige bestillingen

Håper på løsning: BSAA svarer på kritikken om den mangelfulle festeanordningen, som tillater flyet de leier ut til å ta med kuvøse. Nå vil selskapet forsøke å løse saken i løpet av den kommende uken. Avildet: Norsk Luftambulanse sitt helikopter som har med en kuvøse.

Håper på løsning: BSAA svarer på kritikken om den mangelfulle festeanordningen, som tillater flyet de leier ut til å ta med kuvøse. Nå vil selskapet forsøke å løse saken i løpet av den kommende uken. Avildet: Norsk Luftambulanse sitt helikopter som har med en kuvøse. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Tidligere denne uken fikk selskapet som leverer de innleide luftambulansene kritikk for å mangle viktig festeanordning for å kunne ha med kuvøse i flyet. Det var VG som omtalte saken hvor barneavdelingen ved Universitetssykehuset Nord-Norge varslet om manglene.

Selskapet som det gjelder, er Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA) Nordens største luftambulanseselskap. Daglig leder i BSAA, Marius Hansen sier til AN at de håper på en løsning i løpet av uken som kommer.

- Man bruker samme type kuvøse i Norge som i Sverige, og de norske kuvøsene kan derfor settes rett inn i de flyene vi stiller med. Tirsdag vil vi gjennomføre en rutinemessig test, og onsdag er dette tilbudet klart, sier Hansen og legger til:

- Vi ønsker å gjøre det vi kan for å hjelpe til i den vanskelige situasjonen som har oppstått.

Opprinnelig bestilling

BSAA ble opprinnelig spurt av Luftambulansetjenesten om vi kunne frigjøre fly fra tjenesten i Sverige som kunne frakte stabile pasienter i Norge, slik at dagens operatør kunne få frigjort kapasitet til å fly intensivoppdrag, i følge Hansen.

- Kuvøse var ikke inne i den opprinnelige bestillingen. Nå har vi blitt spurt om å stille med kuvøse. Da gjør vi nødvendige tiltak for å få til det. Mandag stiller vi i tillegg en jet til disposisjon, dersom det blir behov for å styrke beredskapen ytterligere.

Opplæring

- Vi har også vært i kontakt med UNN for å få gjennomført nødvendig opplæring sammen med helsepersonell for å fly intensivoppdrag, men helsepersonellet har foreløpig ikke hatt tid til å prioritere dette, men opplæring for første team vil skje 24. mai. Vi vil fra da av ha mulighet til også å fly intensivoppdrag, om norske myndigheter ønsker det, avslutter Hansen.

Artikkeltags