Fire skadet i krasj: - Potensiell dødsfelle og Forsvaret må ordne opp, sier politiets innsatsleder

REAGERER: Marius Myrvang, politiets innsatsleder på skadestedet i Målselv, reagerer på at det ikke er sikkerhetsbelter i baksetet på Hærens feltvogn. Fire ansatte i Hæren ble skadet da feltvognen krasjet med en militær lastebil fredag formiddag.

REAGERER: Marius Myrvang, politiets innsatsleder på skadestedet i Målselv, reagerer på at det ikke er sikkerhetsbelter i baksetet på Hærens feltvogn. Fire ansatte i Hæren ble skadet da feltvognen krasjet med en militær lastebil fredag formiddag. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Hærens feltvogner er så gamle at de klassifiseres som veteranbiler, og slipper dermed unna krav om setebelter.

DEL

Fredag formiddag rett før klokken 09.30 krasjet to militære kjøretøy ved Undset i Målselv.

- To militære kjøretøy er involvert, fire personer lettere skadet. Politi og ambulanse på stedet, skrev Troms politidistrikt på Twitter.

Det var en Scania lastebil og en feltvogn av typen Mercedes Benz 240 Geländewagen som kolliderte.

- De fire er fløyet til UNN med ambulansehelikopter for en sjekk, sier operasjonsleder Roy Tore Meyer til Nordlys fredag ettermiddag.

Ikke setebelter

Til sammen var det syv personer involvert i hendelsen, opplyser politiets innsatsleder på stedet, Marius Myrvang.

Han forteller at alle de skadde satt bakerst i det mindre kjøretøyet, hvor det ikke finnes setebelter.

De som satt foran i de to kjøretøyene hadde på seg sikkerhetsbelter og ble ikke skadet.

De fire skadde er ansatte i Forsvaret. Lastebilen de krasjet med var bemannet med vernepliktige.

Pårørende av de involverte er blitt informert om hendelsen, opplyser Forsvaret overfor Nordlys.

- Potensiell dødsfelle

Innsatsleder Myrvang reagerer på at det ikke finnes setebelter i baksetet på feltvognen.

- Det er mye skarpe kanter i kjøretøyet, som ikke har sikkerhetsbelter bak. Det er en dødsfelle. Det er påbud om sikkerhetsbelter på vanlige rutebusser, men ikke i slike forsvarsbiler, sier Myrvang til Nordlys' reporter på stedet.

Myrvang er imidlertid inneforstått med at Forsvaret har særregler for å kunne kjøre med slike feltvogner uten sikkerhetsbelte i baksetene.

- Jeg forstår regelverket rundt dette, og mener ikke at Hæren gjør noe ulovlig i dette konkrete tilfellet. Men generelt mener jeg dette bør opp på et overordnet nivå. Utstyr som er så gammelt kan utgjøre en fare for dem som bruker disse bilene, sier Myrvang.

Veteranbiler

Oberstløytnant Ole Johan Skogmo, talsmann for Hæren, bekrefter at det ikke er sikkerhetsbelter i baksetet på Forsvarets veltvogner av typen Mercedes Benz 240 Geländewagen.

- Kjøretøy som er produsert før reglene om sikkerhetsutstyr i kjøretøy trådte i kraft har fritak fra påbudet om sikkerhetsbelter i baksetet. Det er et fritak som eksempelvis også andre sivile veteranbiler har, sier Skogmo.

Forsvaret har derfor av hensyn til sikkerheten gitt sitt eget personell føringer om at disse bilene ikke skal kjøre raskere enn 50 kilometer i timen, dersom det sitter folk i baksetet.

Det er heller ikke lov å frakte personell og materiell samtidig, opplyser Skogmo.

Har innført fartsbegrensning

Hærens Geländewagen-veltvogner ble kjøpt inn mellom 1982-1984.

Til sammen kjøpte Forsvaret inn nærmere 3000 eksemplarer. Av disse er det nærmere 280 igjen i drift, fremgår det av en artikkel på aldrimer.no fra 2015.

Kjøretøy som er eldre enn 30 år defineres som veteranbiler. Dette gjelder også feltvognene fra 80-tallet.

- De ble produsert og levert uten sikkerhetsbelter. Det har vi tatt konsekvensen av gjennom de bruksbegrensningene vi har innført, sier Skogmo til Nordlys.

Han har tiltro til at regelverket følges, og sier at så langt tyder ting på at det har vært relativ lav hastighet da de to militærkjøretøyene krasjet i Målselv fredag formiddag.

- Er forsvarlig

NRK har tidligere skrevet at denne typen feltvogner er involvert i en stor andel av trafikkulykker med personell fra Forsvaret.

- Synes dere det er forsvarlig å sende eget personell ut på veiene uten det som i utgangspunktet er lovpålagt sikkerhetsutstyr?

- Så lenge man følger hastighets- og lastebegrensningene, så mener vi det er forsvarlig. Men så er det jo ingen hemmelighet at vi ønsker oss nye feltvogner. Alle som kjører 30-35 år gamle biler ser hva som har skjedd på teknologi- og sikkerhetsfronten siden bilen var ny. Det er også et prosjekt som er igangsatt i Forsvaret for flere år siden, som har til hensikt å skifte ut patruljekjøretøyene, sier Skogmo.

Forsvarsdepartementet har tidligere i år sagt at Heimvernet skal få nye feltvogner innen 2020,  mens Hæren ikke ligger an til å få gjort noe før tidligst 2024.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken