Dette er superflyet som får base på Evenes

Boeings maritime patruljefly P-8 Poseidon Foto: Boeing
Regjeringen har bestemt seg for nye maritime patruljefly.
Fredag la Regjeringen fram en proposisjon (ekstern lenke) om anskaffelse av fem P-8 Poseidon maritime patruljefly (MPA).
Det har lenge vært kjent at Forsvarsdepartementet har vært i forhandlinger med flyprodusenten Boeing om kjøp av den militære versjonen av det mer kjente passasjerflyet Boeing 737 – som blant andre SAS og Norwegian benytter.
Vil kjøpe fem nye fly
Nå vil Regjeringen be Stortinget godkjenne kjøpet av fem P-8 Posiedon som erstatning for dagens P-3 Orion-fly.
Da regjeringens forslag til langtidsplan for forsvarssektoren ble lagt fram i juni i år sa forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen til Fremover at, dersom han fikk velge, så ville valget på nytt fly blitt P-8 Poseidon, et fly som i NATO-alliansen beskrives som det mest moderne flyet for maritim patruljering.
Evenes overtar for Andøya
Stortinget har allerede vedtatt rammen for kjøp av ny MPA-kapasitet, parallelt med at Forsvarsdepartementet var i ferd med å avslutte forhandlingene med Boeing.
Mens de seks norske P-3 Orion-flyene i dag har sin base på Andøya, skal de nye P-8 Poseidon operere fra Evenes – hvor også det nye kampflyet F-35 skal stå på beredskap for Quick Reaction Alert (QRA).
I dag er det F-16 som står i denne beredskapen i Bodø.
Det første av de nye flyene er ventet levert Luftforsvaret en gang mellom 2021 og 2022, og Evenes vil overta som base for de maritime patruljeflyene fra Andøya senest i 2025.
Avtale med Storbritannia
10. november undertegnet Norge og Storbritannia en bilateral avtale om et tettere samarbeid om maritim luftovervåkning. Det skjedde da den britiske forsvarsministeren Michael Fallon besøkte Norges forsvarsminister Ine Eriksen Søreide.
– Hvert år trener og øver britiske styrker i Norge for å trene på operasjoner under vinterforhold. I dag signerte vi en bilateral avtale som legger til rette for enda mer samtrening mellom norske og britiske styrker, uttalte Søreide under besøket.
Storbritannia har allerede vedtatt å gå til anskaffelse av ni nye P-8 Poseidon-fly.
Pris: 9,8 milliarder kroner
I de siste tiårene har Norge operert med fire fly av typen P-3C Orion for overvåkning og antiubåtoperasjoner, og to P-3N Orion med utstyr til overflateovervåkning og kystvaktoppdrag – samt for øving av besetninger.
I tillegg skal P-8 Poseidon erstatte tre DA-20 Jet Falcon som Forsvaret i dag bruker til elektroniske operasjoner. I likhet med P-3 Orion nærmer teknologisk levetid til disse flyene seg også slutten.
Kostnadsrammen for de fem nye flyene er på 9,8 milliarder kroner. Det vil også bli stilt krav om en avtale om industrisamarbeid fra den norske Regjeringen når de nye flyene skal anskaffes.
P-8 Poseidon
P-8 kan fly opp til 41.000 fot (13.500 meter), og har en topphastighet på 490 knop (900 kilometer i timen).
P-8 er konstruert for 25 års levetid / 25.000 timer i tøft maritimt miljø, også i miljø med ising.
P-8 kan fly opptil 7.200 kilometer fra basen uten etterfylling av drivstoff
P-8 kan bære 30 prosent flere sonarbøyer enn noe annet maritimt patruljefly.
P-8 har evnen til å styre droner for å forlenge sensorrekkevidden.
P-8 benytter flyskroget til Boeing 737.
Kilde: Boeing