Nå er det klart hvor mange som leser Fremover: Sjefen er fornøyd med beskjeden oppgang

Sjefredaktør Christian S. Andersen i Fremovers nyhetsredaksjon.

Sjefredaktør Christian S. Andersen i Fremovers nyhetsredaksjon. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Opplagstallene for mediebransjen ble offentliggjort i dag, og de forteller i tall om hvordan det går med avishusene i Norge.

Fremover har en økning på opplaget på 0,34 prosent, eller 23 utgaver.

- Det er en beskjeden økning?

- Ja, men det er en økning, sier sjefredaktør Christian S. Andersen.

Han leser opplagstallene både som gode nyheter, og en bekreftelse på at endringen i frekvens og lanseringen av en ny digital avisutgave var riktig avgjørelse.

For de positive tallene er ikke på grunn av papirutgaver av Fremover.

- Mange lesere ønsker å lese avisen digitalt. Etter hvert som flere aviser har tatt det på alvor, så har også flere aviser opplevd en vekst i opplaget. Slik er det også for Fremover sin del, sier Andersen.

Fremover og sjefredaktør Christian S. Andersens måte å ta leserne og det digitale skiftet på alvor, er å endre måten avisen arbeider og utgis på.

Tirsdag 13. mars blir første tirsdag uten en papirutgave av Fremover, og kvelden før lanseres den nye digitale utgaven av Fremover, som skal komme ut hver kveld.

Fra nedgang til beskjeden oppgang

Andersen ser opplagstallene som en bekreftelse på at frekvensedringen, to færre papiravisdager i uken, var riktig valg.

- Det er ingen tvil om at vi fortsatt opplever nedgang, på papir. Leserne går fra papir til det digitale, det ser vi også i abonnementstallene våre.

- Det vi gjør med endringen i frekvens og den nye digitale utgaven av Fremover, er at vi tar utviklingen på alvor, og girer opp den digitale satsingen.

Med to færre papirutgaver av Fremover i uken, planlegger han å kunne omdisponere ressurser til å lage mer journalistikk.

På tross av færre papiravisabonnenter, kan nemlig sjefredaktøren skryte av flere betalende abonnenter. Abonnenter som vil ha nettopp journalistikk.

- Vi har flere betalende abonnenter nå enn vi hadde samme periode i fjor, og den veksten kommer digitalt.

- Innholdet er det viktige

Fremover er en del av Amedia-konsernet, som har 62 lokalaviser med abonnementsløsninger i Norge.

48 av de 62 avisene har positive opplagstall for 2016.

- Felles for alle er en grunnide  om at journalistikken er forretningsideen, sier Christian S. Andersen.

- Det er Fremovers grunnide også. Det er innholdet som er viktig, og det vil ingen forandringer endre på.

- Det finnes ingen kortsiktige løsninger, alt vi gjør er langsiktig. Dette er ikke en sprint hvor vi kommer et sted og er ferdig, det er en maraton. Og på mandag begynner vi neste etappe, hvor vi lanserer vår nye digitale avis som kommer ut syv dager i uken.

Opplagstallene beregnes av Mediebedriftenes Landsforbund (MBL), og kun de tre siste årenes tall er sammenliknbare.

Mediebedriftenes Landsforening er en arbeidsgiverorganisasjon, og medlemsavisene representerer rundt 97 prosent av det totale avisopplaget i Norge - og er den sentrale forhandlingsparten i forhold til arbeidstagerorganisasjonene i avisene.

2014 var et statistisk nullpunkt, i forbindelse med overgangen fra papirbaserte til digitale abonnements- og forretningsløsninger.

Også lesertallene for 2016 ble offentliggjort i dag tirsdag.

- Vi taper lesere på papir, men øker på både nett og mobil. Summen gjør at vi er stabile, sier Christian S. Andersen.

Fremover har nå 23.000 daglige lesere, på papir, nett og mobil.

Det er samme antallet lesere som i 2015.

Digital opptur for Fremover 

Artikkeltags