Gå til sidens hovedinnhold

Milliardfjellet

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Har med interesse lest Fremovers versjon om utviklingen i Fagernesfjellet, utmerket ført i pennen av samfunnsredaktør Terje Næsje. Redegjørelsen etterlater seg et par undringer om valg av infrastruktur og oppgitte turistmessige mål.

Les også

DEL 1: Fikk alpinanlegget de aldri hadde ønsket seg: – Når eieren kommer med en så tydelig beskjed, er det bare å utføre ordre

Det er redegjort for at gondolbanen ble flyttet til start midt i Fagernesfjellet var fordi det ikke var mulig å få tilfredsstillende parkering ved den gamle Nedre Fjellheisstasjon. Av den grunn er det foreslått en byheis fra sentrum og over diverse hustak og med svære heismaster i hager og lignende.

Ser man på foreslått sentrumsutvikling og med bytunnel fra Sjøbakken og til Taraldsvik og et sentrum basert på sykkel og fotgjengere vil vel parkering i sentrum bli vanskelig i fremtiden. Kommunen har jo investert i mange parkeringsplasser i Skistuaområdet og ønsker vel disse mest mulig tatt i bruk. Man sitter da igjen med at en byheis vil bli lite anvendt fra sentrum og vil vel bli en «sommerheis» og da som nevnt med parkering i sentrum som ikke vil bli prioritert. Dessuten er det vel ingen som vil kjøre på ski i Fagernesfjellet som tar gondolbane fra «Torvet»!?

Ser man på hva som forventes av potensielle «kunder» til heisene i Fagernesfjellet vil en gondolbane fra Havneområdet til Skistua være beste alternativet. Ingen heismaster vil berøre hus og forringelse av disse ved valg av rett trase. Turistbåtkai til mange millioner med forventet tusenvis av turister, og god parkering vil gi optimale muligheter hele året, og vil være et godt kundegrunnlag. Problemet er vel at kommunen har hundrevis av parkeringsplasser i Skistuaområdet som også skal betjene turister året rundt!

Av signaler fra andre byers gjennomkjøringer utenom sentrum, er det liten trafikk til sentrum uansett forlokkende turisttilbud. Både Mo i Rana, Mosjøen og Steinkjer har merket nedgang i sentrumsbesøk.

Ut fra Terje Næsjes belysning og intervjuer med herrene Bergersen og Norum, som vel ikke kan sies å være eksperter på turisme, kan det vel være mulig å diskutere nytt trasévalg på saklig nivå for maksimal sommer- som vinterbruk med tanke på kommunal regulering og forventninger til størst mulig lønnsomhet.

Hva sier så VISIT NARVIK og andre med synspunkter, som vil leve av turisme og gjøre byen attraktiv fortrinnsvis i Fagernesfjellet?!

Kommentarer til denne saken