– Den beste bilen i væla er ei boble fra 1949

Det beste med Bjørn-Tores boble fra 1949 er etter hans mening den delte bakruta.

Det beste med Bjørn-Tores boble fra 1949 er etter hans mening den delte bakruta. Foto:

Av

Bjørn-Tore Fremgården (52) har en VW-boble fra 1949 hjemme i garasjen.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

(FriFagbevegelse)  På verdens største treff for Volkswagen veteranbiler samles entusiaster fra over 40 land. En av dem er Bjørn-Tore Fremgården (52), som har en VW-boble fra 1949 hjemme i garasjen på Skotterud i Hedmark.

– Det har aldri vært så mye folk her som i år, sier Bjørn-Tore Fremgården og speider ned mot torget i den lille byen Hessisch-Oldendorf, en mils vei unna Hameln.

Vi befinner oss i det som må betegnes som Mekka for alle som elsker gamle bobler, VW-busser og andre VW-modeller fra 40-, 50- og 60-tallet.

Denne helgen i slutten av juni er nærmere 900 biler og 40.000 tilreisende fra hele verden samlet i en erketysk landsby som vanligvis rommer i overkant av 18.000. Alle hovedgatene er smekkfulle. Av folk, men først og fremst av veteranbiler.

Allerede på Autobahn, noen mil fra bestemmelsesstedet, ser vi de første, som tatt ut av en helt annen tid. Svarte, grå, blå, røde, noen busser. Lett gjenkjennelige på formen, måten de ligger på veien, designen, den delte bakluka, eller de hvite felgene. Vi lukter dem også, en helt særegen eim av eksos, som bringer minner tilbake til egen barndom da VW-boblene regjerte på norske landeveier.

Saken fortsetter under bildet.

Boble-entusiaster fra hele verden møtes, ikke minst for å utveklsle erfaringer og bildeler.

Boble-entusiaster fra hele verden møtes, ikke minst for å utveklsle erfaringer og bildeler. Foto:

Veteranbiltreffet i Hessisch-Oldendorf, en liten landsby i Nord-Tyskland, arrangeres bare hvert fjerde år. I år var det den 7. utgaven. Lett hoderegning forteller oss at selve treffet er langt yngre enn objektene som spiller hovedrollen.

Her dreier det seg nemlig om de aller første utgavene av det som i mange år var regnet som verdens mest solgte personbil, nemlig VW-bobla. I årene 1945 til 1975 ble det produsert 10,8 millioner VW-bobler ved fabrikken i Wolfsburg.

Boble-lidenskap

Bjørn-Tore Fremgården, elektromontør og fagforeningsmann fra Skotterud i Hedmark, har en stor personlig lidenskap. Han er bobleentusiast.

Det har han vært i over 30 år, eller den startet egentlig før det også, for Bjørn-Tore vokste opp på et sted der bilinteressen omtrent kom med morsmelka. Faren, driftsleder på Stangeskovene, kjørte selvfølgelig Volkswagen, riktignok en litt nyere utgave, men likefullt en av «riktig» bilmerke. Og selv om Fremgården gikk elektroveien - og ikke bilveien - har han holdt på med bil på fritida i alle år.

Hjemme på Skotterud står årsaken til boble-lidenskapen. En VW-boble som rullet ut fra fabrikken i Wolfsburg 3. juni 1949. Til Bjørn-Tore kom den i løse deler i pappkasser i 1985. Siden har den vært under restaurering.

I 1949 var bil et knapphetsgode i Norge. Rasjoneringen opphørte så sent som i 1960, og det var fra da bilsalget tok av.

I veteranboble-sammenheng er imidlertid 60-tallsutgavene ikke innafor. For å regnes som en veteranboble-eier må du ha en boble produsert før 1957, og helst en med delt bakrute, laget lenge før bilene fikk sånne nymotens ting som varmeapparat (Ebersprecher), eller servostyring.

Ville priser

Komforten er det som som så med, men det spiller liten rolle for entusiastene. Billig er det heller ikke, å sverge sin troskap til et bil som snart runder 70 år. Selv om innkjøpsprisen for 30 år siden var overkommelig, har det kostet å få bobla opp til kjørbar stand. På veteranbiltreffene er delemarkedet selve hjertet og årsaken til at mange tar turen. Men selv om hjertevarmen er stor, er prisnivået sterkt stigende. Det skyldes ikke minst at det rundt om i verden finnes mange pengesterke bobleeiere.

– Prisene er helt ville, mener Bjørn-Tore, som rister på hodet over 6.000 kroner for en original VW kakeboks, eller 26.000 kroner for to originale baklykter.

Å eie en veteranbil krever kjærlighet og omtanke, men innebærer også en evig leting etter bildeler og effekter som for lengst er gått ut av produksjon. Det er nettopp denne letingen som har gjort Bjørn-Tore til litt av en Tysklands-kjenner.

Saken fortsetter under bildet.

 Bjørn-Tore foran VW-fabrikken i Wolfsburg, som har produsert 43 millioner kjøretøy siden 1938. I dag har fabrikken 70.000 ansatte og det lages 3.600 biler om dagen, av merkene Touran, Tiguan og Golf Sportswagon.

Bjørn-Tore foran VW-fabrikken i Wolfsburg, som har produsert 43 millioner kjøretøy siden 1938. I dag har fabrikken 70.000 ansatte og det lages 3.600 biler om dagen, av merkene Touran, Tiguan og Golf Sportswagon. Foto:

I årenes løp har han besøkt landet et utall ganger. Ofte med et veteranbiltreff som unnskyldning. Men det har også blitt tid til fabrikk-besøk i Wolfsburg og ikke minst møte med mye god tysk matkultur. Favoritten er ferske asparges, den tradisjonelle tyske vårretten som kun serveres fram til sankthans og som følges av nypoteter, spekeskinke og «Polnische butter» - smeltet smør med brødsmuler - med dertilhørende drikke.

En VW-entusiast kjenner boblas historie, som også er en del av tysk historie. Fra den mørke nazitida og bruken av slavearbeidere før og under krigen til Volkswagen på mirakuløs måte gjenoppsto i 1945 med britisk hjelp. Det ble starten på et stort tysk industrieventyr.

Norsk prisdryss

Lille Norge markerer seg knallsterkt i internasjonal veteranboble-sammenheng. For fire år siden stakk nordmenn av med tre av i alt elleve priser i Hessisch-Oldendorf, i år var uttellingen to av sju.

Bjørn-Tores store sorg var at han dessverre ikke rakk å få bilen sin klar til treffet. Den var godkjent, men skiltene kom ikke i tide. Dermed måtte han nøye seg med å sitte på da boble-entusiastene arrangerte sin «langsahmer fahrt», fra Norge til Hessisch-Oldendorf og Wolfsburg-fabrikken og tilbake. Men i 2019 er han klar. Da til stevnet i Bad Camberger vest for Frankfurt, som også arrangeres hvert fjerde år. Han skal kjøre sin egen bil og regner med å bruke tre uker på turen. Det er mange som skal hilses på underveis.

En veteranboble er for øvrig mer enn et vanlig kjøretøy.

– Bobla har aldri vært en bil. Den er en del av eieren, forklarer Bjørn-Tore. (ANB)

Artikkeltags