Disse er mest positive til elbil

Det er unge voksne mellom 30 og 44 år som er mest positive til å anskaffe seg elbil.

Det er unge voksne mellom 30 og 44 år som er mest positive til å anskaffe seg elbil. Foto:

Av

Det er voksne mellom 30 og 44 år som er mest positive til at deres neste bil skal være en elbil.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Det viser en fersk undersøkelse fra medlemsorganisasjonen Naf. Hele 42 prosent i denne gruppen er enige i at de ønsker elbil som sin neste bil.

 – To av fem i denne aldersgruppen vil gjerne ha elbil. Det er viktig at elbilene er konkurransedyktige på pris for å være attraktive for unge voksne i etableringsfasen, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

I aldersgruppen under 30 sier 36 prosent seg enige i at de ønsker seg en elbil. Dette er betydelig flere enn blant den eldre garde, de over 45, hvor rundt en av fire ønsker at den neste bilen skal være en elbil.

I juni var en av tre nye biler på veiene en elbil. 

Nafs undersøkelse viser at mens hele 36 prosent i de store byene kan tenke seg elbil, synker andelen til 27 prosent i de mindre byene. I spredtbygde strøk er det bare 26 prosent som er positive til nullutslippsbilene.

Saken fortsetter under bildet.

Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i Naf.

Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i Naf. Foto:

– Forskjellene mellom by og land er lett å forstå. Men med modeller med lengre rekkevidde på markedet, er ikke elbil lenger bare en bybil. Dette er helt klart i endring når drøyt en av fire kan tenke seg elbil som neste bil, både i de mindre byene våre og på landet, uttaler Sagedal.

Undersøkelsen viser at det er en stor andel som ikke klarer å ta stilling til om de ønsker elbil. Totalt sier 40 prosent enten at de ikke vet, eller svarer «hverken eller» på spørsmålet.

– Dette kan tyde på at folk er usikre på om elbilfordelene vil bestå, eller at de er usikre på om det finnes elbilmodeller som passer dem. Her må myndighetene på banen og gjøre folk trygge på at kjøpsfordelene på elbil vil bestå til bilene er konkurransedyktige. I tillegg må lokale myndigheter sikre at folk kan få brukt og ladet bilen der de bor og jobber, sier Sagedal.

Undersøkelsen er utført i perioden mars-juni 2017. Totalt har mer enn 4.600 personer svart på undersøkelsen. Resultatene er vektet på kjønn, alder og geografi. (ANB)

Artikkeltags