Verdensnyheten som skal hindre oversvømmelser

Spesialsluket er utviklet i samarbeid mellom Statens vegvesen og Ulefos.

Spesialsluket er utviklet i samarbeid mellom Statens vegvesen og Ulefos. Foto:

Av

En oppfinnsom trio i Vegvesenet står bak en aldri så liten verdensnyhet: Et kjeftesluk som skal forhindre oversvømmelser.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

(Drammens Tidende)  Oversvømmelser av veier kan fort bli et pengesluk. Nå har tre oppfinnsomme hjerner i Statens vegvesen klekket ut en idé om et kjeftesluk som skal forhindre nettopp det.

Den kreative trioen bak oppfinnelsen er byggeleder Thomas Holst, landskapsarkitekt Kirstine Laukli og etatens altmuligmann Tore Braaten. I samarbeid med Ulefos har de utviklet og spesiallaget kjeftesluket som er tilpasset en ny vei i Drammen.

Det var under planleggingen av utvidelsen av veien, ideen dukket opp om å utvikle og bygge et spesialsluk til å ta seg av store mengder regnvann.

– Vanlige sluk tar imot regnvann fra veibanen og leder det rett ned i avløpsnettet. Dette sluket leder noe av vannet ut igjen på baksiden og ut i regnbedet via en spesialbygd kanal, forklarer Tore Braaten.

Saken fortsetter under bildet.

Kirstine Laukli, Tore Braaten og Thomas Holst med sin nye oppfinnelse, et spesialutviklet kjeftesluk.

Kirstine Laukli, Tore Braaten og Thomas Holst med sin nye oppfinnelse, et spesialutviklet kjeftesluk. Foto:

Sluket har fått navnet LOD Drammen og er bygd for å ta imot større mengder vann enn normalt, og distribuere overvannet ned i regnbed på utsiden langs veien. I tillegg er kjeftesluket bygd slik at man kan styre vannet inn i et lukket rørsystem – noe som må gjøres vinterstid når grøftene kan bli tette med is og snø.

Kjeftesluket skal både bidra til å hindre oversvømmelser og fordele og fordøye overvannet ut i beplantede regnbed langs veien.

– Slukløsningen er ledd i etatens eget forsknings- og utviklingsprosjekt (FOU). Regnbed og kjeftesluk skal bidra til å avlaste eksisterende avløpsnett, forteller Kirstine Laukli.

Byggeleder Thomas Holst har tro på at de om lag 30 spesialbygde kjefteslukene vil bli en suksess. Dersom forholdene ligger til rette, kan sluket også være svaret på hvordan hyppige oversvømmelser kan unngås.

Kjefteslukene er bygd inn i kantsteinen langs veien på en måte som gjør dem både driftssikre og trafikksikre.

Forskere ved Norges vassdrags- og energidirektorat mener at bruken av regnbed kan redusere flomfaren med opptil 50 prosent, og her har kjeftesluket en viktig funksjon.

– Siden dette er helt nytt og ikke prøvd ut før, kan det godt hende det trenger visse justeringer og tilpasninger. Men det skal bli interessant og spennende å se hvordan det fungerer i praksis, mener oppfinnertrioen. (ANB)

Tore Braaten (t.v.), Kirstine Laukli og Thomas Holst er spente på hvordan oppfinnelsen fungerer når veien åpner om et drøyt år.

Tore Braaten (t.v.), Kirstine Laukli og Thomas Holst er spente på hvordan oppfinnelsen fungerer når veien åpner om et drøyt år. Foto:

Artikkeltags