Til utlandet for å ta førerkort

HAR «LAPPEN»: Maranda Engevik har sertifikatet - og den enda hun er bare 17 år. Førerkortet tok hun iløpet av sitt utvekslingsår i USA, til den nette sum av 1 750 kroner. Nå gleder hun seg bare til hun fyller 18 år og kan kjøre alene i Norge.

HAR «LAPPEN»: Maranda Engevik har sertifikatet - og den enda hun er bare 17 år. Førerkortet tok hun iløpet av sitt utvekslingsår i USA, til den nette sum av 1 750 kroner. Nå gleder hun seg bare til hun fyller 18 år og kan kjøre alene i Norge. Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

"Billigsalg i forhold til norske priser.

DEL

I Norge koster det i gjennomsnitt 25 000 kroner å ta førerkort. Maranda Engevik (17) fikk førerkortet på «billigsalg» til 1 750 kroner, mens Mariell Osmark (18) regner med å bruke 8 400 kroner.

Forskjellen? Maranda kjørte opp i USA, mens Mariell holder på med å ta førerkortet i Sverige.

I Norge bruker en gjennomsnittlig kjøreskoleelev mellom 20 000 og 25 000 kr på å ta førerkortet, opplyser Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund.

Denne prisen blir likevel ikke helt riktig å sammenlikne med prisen i alle andre land, for Norge har mer obligatorisk opplæring enn både Sverige og USA. Norsk ungdom må gjennom både obligatoriske veiledningtimer og landeveiskjøring ved en trafikkskole, for å nevne noe. Det slipper både svensker og amerikanere.

Førerkort til under 200 kroner

– I USA trenger man bare å ta en test som gjør at man får lov til å øvelseskjøre. Den koster fem dollar. Deretter betaler man omtrent 20 dollar for den teoretiske og den praktiske testen, sier Maranda.

Hun har bodd et år i USA som utvekslingselev. Dermed fikk hun muligheten til å ta amerikansk førerkort i en alder av 17 år.

– De obligatoriske testene var på til sammen 30 dollar, men tante ville at jeg skulle ta kjøretimer i tillegg siden jeg skulle kjøre hennes bil, sier Maranda.

I teorien kunne dermed Maranda brukt under 200 kroner på førerkortet. Med kjøretimer hver uke i to måneder, ble det imidlertid omtrent 1750 kroner.

Ennå ikke gyldig

– Sertifikatet er ikke gyldig i Norge før jeg fyller 18 år. Da har jeg ett år på meg til å ta oppkjøringen på nytt slik at jeg kan få et norsk førerkort, fortsetter Maranda.

Marit Nilsen i Vegvesenets tjeneste for førerkort, bekrefter dette, men legger samtidig til at det er bare førerkort fra noen land som kan byttes inn. Hvis kriteriene er godkjente, er det altså bare ei ny oppkjøring som er nødvendig. Det vil si, er sertifikatet tatt i et EU- eller EØS-land, trenger du ikke engang å bytte det.

– Hvis du har førerkort i for eksempel Sverige kan det brukes i Norge eller byttes inn i et nytt, sier Marit Nilsen.

Tar sertifikatet i Sverige

Dermed har Mariell Osmark (18) fra Narvik en fordel. Hun går på landsbruksskolen i Sverige og har valgt å ta førerkortet i Sverige.

– Jeg hadde nok ikke hatt mulighet til å betale for å ta førerkortet i Norge. Her betalte jeg 5 700 svenske kroner for en grunnpakke med teori, bøker og 10 kjøretimer. I tillegg må jeg betale 1 700 kroner for glattkjøringen, sier hun fornøyd.

I alt regner hun med at det å ta førerkortet vil beløpe seg på 10 000 svenske kroner, altså under 8 300 norske kroner.

– En gjennomsnittlig kjøreskoleelev bruker mellom 8 000 og 12 000 svenske kroner på å ta førerkortet, forteller Rolf Korö i Malmfältens Trafikskola AB i Kiruna.

Det er likevel ikke bare å kombinere grensehandelen med å ta førerkortet i Sverige.

– I for eksempel Sverige kreves det at du har bodd minst 6 måneder i ett land før du kan ta førerkortet der, forklarer Marit Nilsen.

Artikkeltags