Gå til sidens hovedinnhold

Nå ender mange idrettscomeback på sykestua

Artikkelen er over 2 år gammel

Etter uker i sommerdvale ender et overivrig comeback i bedriftsidretten ofte på sykestua.

– Folk snører på seg skoene og drar i gang med en enorm entusiasme. Det er bra, men vi ser også at det ryker mang en akilles, menisk og kragebein, sier lege Helge Skjerven hos Frende Forsikring i en pressemelding.

Topp fem bedriftsidrettsskader

Overtråkk og forstuinger

Lårhøne

Kneproblemer

Senebetennelse i skulder eller akillessenen

Muskelstrekk (spesielt lyske eller hamstring) Kilde: Norges Bedriftsidrettsforbund

Hvis du er 50 år må du bare godta at kroppen ikke er like rask som da du var 20.

Overvurderer egne evner

Ørjan Lillevik er naprapat og daglig leder for Ryggklinikken. Han har mer enn 20 års erfaring med idrettsskader på klinikken og ute på idrettsarenaer.

– Skadene vi ser er ofte knyttet til at utøveren vil mer enn kroppen klarer. De fleste av oss merker med årene at hodet jobber raskere enn kroppen, sier han i pressemeldingen.

– Altfor mange går på en smell ved å overvurdere egne evner, sier Helge Skjerven.

Det er større skaderisiko i idretter med mye fart og brå bevegelser, som for eksempel fotball, enn i utholdenhetsidretter. Hele 15 prosent av idrettsskadene her til lands skjer i bedriftsfotballen, viser tall fra Norsk Helseinformatikk.

Mangler treningsgrunnlaget

– De største forskjellene mellom bedriftsidrett og annen idrett er at utøverne er eldre og mange mangler det nødvendige treningsgrunnlaget for å delta, sier legen hos Frende Forsikring.

Alderen er en risikofaktor du ikke får gjort noe med, men treningsgrunnlaget ditt kan du ta tak i.

– Det er veldig viktig med godt treningsgrunnlag før du tråkker til med alt du har. Det er i iveren at mange går på en smell, sier Skjerven.

Slik unngår du skader

Begynn forsiktig

Ikke gå ut i hundre hvis du er utrent, selv om du har lyst. Bygg deg opp og gjør treningen til en god rutine. Det er enklere å forebygge en smell enn å reparere skaden når den har skjedd.

Husk å varme godt opp

Oppvarming kan være gørr kjedelig, men det er superviktig. Gjør det skikkelig, ta deg tid og spurt før du er blitt ordentlig varm.

Varier treningen

Uansett hvordan treningsgrunnlaget ditt er, er variasjon avgjørende. Ensidig trening over tid gjør deg mer skadeutsatt, reduserer progresjonen og går utover motivasjonen. Finn ulike treningsformer som gir deg styrke, kondisjon og smidighet.

Gi deg i tide

Vær ærlig med deg selv og vit når kroppen din har fått nok for dagen. Skader oppstår ofte mot slutten av økten, når hode og kropp er sliten.

Kommentarer til denne saken