Gå til sidens hovedinnhold

Nå får godstogene slippe gjennom

Ulykkesstedet der 38 malmvogner sporet av ble ryddet ferdig i slutten av forrige uke.

For abonnenter

Det var søndag 7. november et malmtog på vei fra Gällivare til Narvik sporet av. 38 fullastede malmvogner sporet av, og stanset all trafikk. Det har siden preget godstrafikken til og fra Narvik.

Torsdag meldte svenske medier at LKAB hadde avsluttet sitt opprydningsarbeid på stedet, og at Trafikverket overtok.

Les også

Sliter med å få tak i nok sjåfører: – Dette forsterker situasjonen

Åpnet tidligere enn ventet

Da kom det også en ny prognose på når jernbanen kan åpne for vanlig trafikk igjen: natt til torsdag 18. november – to dager senere enn hva prognosen var tidlig forrige uke. Det opplyste pressekontakt Peter Jonsson i Trafikverket til Norrländska Socialdemokraten (NSD) og Aftonbladet.

Men allerede mandag 15. november var jernbanen åpen for trafikk igjen.

Rettelse: Da artikkelen først ble publisert, sto det at det var ventet at jernbanen ville åpne torsdag 18. november. Dette er feil. Jernbanen åpnet tidligere enn planlagt mandag 15. november.

Den svenske havarikommisjonen var på plass allerede dagen etter avsporinga. De var fremdeles på stedet torsdag. Arbeidet med å bygge opp underbygning, spor og kontaktledning måtte vente til havarikommisjonen hadde gjort seg ferdig på stedet.

Malmen som ligger ved jernbanen på stedet blir lastet og kjørt bort. Det er foreløpig usikkert om denne malmen vil kunne brukes igjen, sier Anders Lindberg i LKAB til NSD.

Les også

Håper dette vil gi svar på hvorfor 38 vogner sporet av: – Ligger begravet under lasten

Debatt

Togavsporinga har fått blant andre LKAB til å løfte fram behovet for utbedringer på jernbanen. NSD rykket ut på lederplass to dager etter avsporinga og ba den svenske regjeringen og Trafikverket om å «agera skyndsamt» for å ruste opp Malmbanan.

I lederen påpekes det blant annet at LKAB bidrar med store inntekter til staten, og at det derfor er i hele Sveriges interesse at Malmbanan fungerer.

«Det er ingen overdrivelse å beskrive LKAB som en fin og fet melkeku for staten. Men om LKAB skal kunne fortsette å spille denne rollen, gjelder det at staten medvirker til at Malmbanan og annen infrastruktur fungerer,» skriver NSD i lederen.

Til slutt påpekes det at den svenske infrastrukturministeren, Tomas Eneroth, og regjeringen har utvidet rammen for infrastrukturplanen i perioden 2022–2033 til 799 milliarder svenske kroner. Det er en kraftig oppjustering fra den forrige regjeringens plan, ifølge NSD.

Avisa mener at noen av disse pengene bør kunne avses til å løse utfordringene på Malmbanan allerede nå.

Les også

Stor togavsporing ved Gällivare: – Viser behovet for dobbeltspor

Kommentarer til denne saken