Gå til sidens hovedinnhold

Nå kan legehelikopteret fly i «blinde»

Artikkelen er over 1 år gammel

Norsk Luftambulanse tar i bruk en satellittbasert innflygingsrute til Bjarkøy. Den sikrer at legehelikopteret kan nå øysamfunnet også i dårlig vær.

Etter at Bjarkøy i Troms mistet ambulansebåten i fjor, har Stiftelsen Norsk Luftambulanse og datterselskapet NLA AS jobbet for å øke tilgjengeligheten av luftambulanse i området.

– I dårlig sikt og lavt skydekke kan det være vanskelig å nå Bjarkøy med legehelikopter.

Pilotene har vært avhengig god sikt til bakken fra opptil 300 meters høyde i mørke for å kunne komme frem, sier pilot Lars Amdal i Norsk Luftambulanse AS.

Satellittbasert

Den nye satellittbaserte innflygingsruten til Bjarkøy var ønsket av det operative og medisinske miljøet i Harstad og Tromsø. Den ble finansiert av Stiftelsen Norsk Luftambulanse og er nå godkjent av luftfartsmyndighetene og satt i drift.

Heretter kan legehelikopteret fly ved hjelp av instrumenter gjennom skyene til landingsplassen. Gevinsten av en slik prosedyre er ekstra stor når det er mørkt, da det kreves bedre vær for å kunne fly sikkert enn på dagtid.

– Pasienter fra Bjarkøy har mye tid å spare ved helikoptertransport, og hurtig legehjelp kan være avgjørende ved for eksempel hjerteproblemer, hjerneslag og skader etter ulykker, sier Lars Amdal.

Hvert tiende legehelikopteroppdrag stoppes av dårlig vær. Norsk Luftambulanse jobber aktivt for at helikoptrene i fremtiden skal kunne fly i allslags vær.

– Vi har en visjon om at legehelikoptrene skal ha en regularitet på linje med rutefly og bli mindre avhengig av været enn slik det tradisjonelt har vært. Innflygningen til Bjarkøy er den nyeste i en lang rekke av slike over det ganske land, sier flygesjef Lars Erik Bragstad i Norsk Luftambulanse AS.

Mellom Evenes og Tromsø

I tillegg til innflygningsprosedyrer, har stiftelsen plassert ut 100 værkamerastasjoner over hele landet. De gjør at pilotene kan se om været er bra nok til å kunne fly i det aktuelle området, og er viktige verktøy for å kunne benytte instrumentflyvningsruter. Værkameraer finnes blant annet i Narvik, så vel som Finnsnes, Stangnes, Skrova og Stokmarknes og Tromsø.

Bjarkøy er foreløpig siste innflygningsprosedyre i aksen mellom Evenes og Tromsø. Fra før er det ruter til Evenes, Harstad, Stokmarknes, Narvik, Leknes og Tromsø (UNN).

– I løpet av året kommer innflygninger til Finnsnes og Innhavet på Hamarøy. Det vil foreløpig avslutte en stor satsing på å øke tilgjengeligheten på legehelikopter i regionen, som tok til da Norsk Luftambulanse startet driften av basen på Evenes i 2015, sier Amdal.

Innflygningsruter til sykehus, luftambulansebaser og lokalsamfunn finansieres i hovedsak av Stiftelsen Norsk Luftambulanse, og utvikles i samarbeid med datterselskapet Norsk Luftambulanse AS, den statlige luftambulansetjenesten, luftfartsmyndighetene og helseforetakene.

Kommentarer til denne saken