Steinovnsbakeriet, altså Bakeriet Myklevold AS, har inngått et samarbeid med bakeriet Kringla i Svolvær. Sammen skal de starte opp bakeriet Rustikk i Bodø i mars.

Det var Bodø Nu som først omtalte saken.

Syv millioner

Bakeriene har gått sammen og investert syv millioner i det nye bakeriet i Bodø, og skal eie halvparten hver.

– Etableringen er et resultatet av at vi har laget en god bedrift i Narvik, sier daglig leder på Steinovnsbakeriet, Tore Myklevold.

Flere avdelinger

Rustikk skal ligge i Gustav Moe-gården midt i Bodø sentrum.

I disse dager går de i gang med ombygging av lokalet og forventer åpning i første halvdelen av mars.

I det nye bakeriet skal det være innsyn slik at kundene får se bakerne og konditorene mens de baker brød og lager kaker.

– Rett og slett et ærlig konsept, sier Myklevold.
Når driften er fullt oppe og går tenker de å sysselsette mellom tolv og femten personer på hovedavdelingen i sentrum.
– Det er heller ikke utenkelig at det blir flere avdelinger etter hvert, sier Myklevold.

Stort potensial

Myklevold forteller at Steinovnsbakeriet lenge har planlagt å etablere seg i Bodø.
– Den type virksomhet som vi driver i Narvik i dag har de ikke i Bodø, derfor mener vi markedet er stort og vi ser et stort potensial, sier han.
– I tillegg har vi fått flere forespørsler fra folk i Bodø som savner denne type produkter.
Samtidig er bakeriene obs på at det er stor konkurranse i Bodø.
– Men vi skal skille oss ut oss med at manuell produksjon hvor ingenting er automatisert.

Langt samarbeid

Steinovnsbakeriet og Kringla har lege hatt et samarbeid, blant annet om innkjøp. Det er det som har vært inngangen til samarbeidet nå.
– Det nye bakeriet blir et nytt konsept, samtidig som vi holder oss til ... slik som det er i Svolvær og her i Narvik, hvor vi satser på rene råvarer uten kunstige tilsetningsstoffer.
I løpet av to år skal det nye bakeriet, Rustikk, omsette for mellom 15 og 20 millioner.

Vil satse i Nordland

Er dette en start på videre etableringer i flere byer?
– Det er litt vanskelig å flagge nå, men vi er i startfasen av ekspansjonen, sier Myklevold.
– Men vi ønsker å satse i Nord-Norge, og først og fremst bli synlige i Nordland, sier han og tilføyer;
– Vi mener at man kan leg gode konsepter og bedrifter i Nord-Norge. Alt trenger ikke komme fra Oslo.