Den uhøytidelige testen var i forbindelse med avspark – eller kick off – for det som fra nå heter Biim AS. For etter lang tids planlegging har Eyelife skiftet navn.

Foran blant andre viserektor Edel Storelvmo fra UiT i Narvik, representanter for lokalt næringsliv, lokale eiere, Innovasjon Norge og legespesialister, ble proben som nå er til godkjenning i USA, og som i neste omgang skal gjennom tilsvarende prosess i Europa og Canada, demonstrert.

Revolusjon

Og radiolog Jan Ole Frantzen fikk altså også prøve den.

- Jeg er rett og slett imponert, var hans umiddelbare kommentar.

Hans spådom er at ultralydutstyr i en bærbar og trådløs innpakning, kan komme til å revolusjonere bruken på samme måte som mobiltelefonen før og etter smarttelefonene.

- Dette kan åpne for at tilfeller som det ikke blir brukt tid på i røntgenavdelingene på sykehus, kan bli undersøkt. Det kan også avlaste sykehusavdelinger når det gjelder det å undersøke «småting», sier han og svarer bekreftende på at dette er utstyr han godt kunne tenkt seg å ha i sin daglige jobb.

 

Må godkjennes

Og nå går det mot snarlig lansering av ultralydproduktene i USA, Asia og Europa, fikk de inviterte vite – gitt at alle godkjenninger går som de både håper og tror.

- Men hovedkontoret kommer til å forbli i Narvik, og det planlegges for en ikke ubetydelig produksjon her. Det ferdige utstyret skal også selges med «Made in Narvik, Norway», understreker gründer og daglig leder Rune Nystad.

- Vi kommer ikke til å bygge opp et eget distribusjonsnett, men forhandler nå med store, internasjonale aktører, forteller han.

Les også: Eyelife bygger seg opp i USA

Entusiasme

- Hver av dem er inne som leverandører til over tusen sykehus, opplyser han for å beskrive hvor store de er. Og, fortsatt ifølge Nystad, er utstyret, anvendeligheten og dets prestasjoner mottatt med entusiasme av fagfolk som har fått teste det.

Utstyret er utviklet og designet ved Biims kontorer i USA, Finland – og Narvik.

- Helt siden vi startet, har de vært klart at det ville komme et navnebytte, forteller markedsansvarlig Michelle Opshaug.

Les også: Narvikselskap får seks millioner i støtte til produksjonsetablering

Navnet kan skjemme

De to forteller humrende at de er blitt spurt om Eyelife driver med øyelaser eller tilsvarende, og at de også har hatt besøk av kinesiske turister i Narvik som har kommet innom fordi de har trodd de kom til et apotek og hadde behov for øyedråper.

For å gjøre en lang historie kort:

Etter et besøk på en messe i Tyskland, kom ideen om å ta i bruk ordet «beam»  –  stråle – og etter å ha fornorsket og vridd på det, og ikke minst testet det i en rekke miljø,  er det Biim fra Narvik som skal ta et helt nytt produkt ut i verden.

- Og der er både rett navn, og rett design, blant noe av det som er særdeles viktig om de skal lykkes, understreket Opshaug overfor mellom 30 og 40 frammøtte.

Les også: Vraker sitt eget navn