Katta er ute av sekken: Bestiller unik gondol til Narvik

LETTET STEMNING: Ingenting å si på humøret til  styreleder i Narvikfjellet, Eirik Frantzen, leder i Forte Narvik, Roger Bergersen, prosjektleder for utvikling i Narvikfjellet Florian Aschwanden, leder i Narvikgården Lars Skjønnås og daglig leder i Narvikfjellet Ragnar Norum på dagen avtalen om kjøp av ny gondol fra Bartholet i Sveits ble signert. Foto: Kristoffer Klem Bergersen

LETTET STEMNING: Ingenting å si på humøret til styreleder i Narvikfjellet, Eirik Frantzen, leder i Forte Narvik, Roger Bergersen, prosjektleder for utvikling i Narvikfjellet Florian Aschwanden, leder i Narvikgården Lars Skjønnås og daglig leder i Narvikfjellet Ragnar Norum på dagen avtalen om kjøp av ny gondol fra Bartholet i Sveits ble signert. Foto: Kristoffer Klem Bergersen Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Ta vare på minnene fra dagens gondol. I løpet av året er den historie.

DEL

Det har lenge vært kjent, men usikkert. I desember ble det imidlertid bekreftet at det skulle bestilles ny gondol i januar.

Mandag kveld ble pennen satt til papiret og kontrakten med den sveitsiske heisleverandøren Bartholet ble underskrevet. Den nye gondolen vil få en betydelig større kapasitet enn dagens, som kan ta 350 personer i timen. Det nye herligheten kan ta 1.600 personer i timen. Turen fra bunnen, ved det nye sentralområdet i «gamle Skistua», og til Øvre fjellheisstasjon skal ta fire minutter. Fjellheisen i Tromsø kan for øvrig ta maksimalt 400 personer i timen under høysesongen.

– Vi kunne hatt så mye folk vi bare ønsket i fjellet, men til slutt begrenset det seg selv ved at kapasiteten på dagens gondol er for lav, poengterer daglig leder i Narvikfjellet, Ragnar Norum.

– Når det for eksempel kommer et cruiseskip til byen rekker man nesten ikke å ta alle passasjerene opp og ned før skipet går igjen, sier daglig leder i Forte Narvik, Roger Bergersen.

Design ble avgjørende

Det nye vidunderet er imidlertid langt fra gratis, noe prislappen på 75 millioner kroner forteller alt om.

I sluttfasen sto det mellom to leverandører, østerrikske Doppelmayr, som er leverandøren av dagens gondol, og altså sveitsiske Bartholet. Begge leverandørene kunne levere tilsvarende spesifikasjoner og priser. Det vil blant annet si 23 gondoler med ti seter i hver, plass til rullestol, ski, sykler og til og med paller inni selve gondolen. Prosjektleder for utvikling i Narvikfjellet, Florian Aschwanden forklarer hvordan valget ble tatt.

– Totalt sett kunne de tilby den beste pakken. Og til slutt sto det på design. Dette blir det første anlegget i Norden som tar i bruk denne leverandøren. Vi håper jo at det unike designet kan tiltrekke seg ekstra gjester, utdyper Aschwanden.

Saken fortsetter under bildet:

Nrk laget sending for å meddele nyheten på både Dagsrevyen og distriktsnyhetene. Her ser vi også gondolen som i løpet av året blir erstattet.

Nrk laget sending for å meddele nyheten på både Dagsrevyen og distriktsnyhetene. Her ser vi også gondolen som i løpet av året blir erstattet. Foto:

Kan tilby mer

Narvikfjellet råder over 4.400 dekar tomt. Noe de derimot ikke råder over er naturkreftene. Og blåser det mer enn seks til syv meter i sekundet blir dagens gondol stengt. Den nye gondolen skal takle vindstyrker opp mot 17 meter per sekund, noe som vil si stiv til sterk kuling.

– Da er det egentlig så mye vind at man ikke vil i fjellet uansett, påpeker Norum.

Økt forutsigbarhet og kapasitet er noe av det som får styreleder i Narvikfjellet, Eirik Frantzen, til å kalle denne investeringen for nødvendig.

– Det er nødvendig for å kunne tilby noe mer enn bare et alpinanlegg. Målet er at det skal være et helårsanlegg. Dette er byutvikling, bolyst og ikke minst reiselivsutvikling, sier Frantzen og peker da på blant annet sykling på sommerstid.

Saken fortsetter under bildet:

SIGNERT: Styreleder Eirik Frantzen og styre-nestleder Thomas Spiegelberg signerte avtalen om gondolkjøp.

SIGNERT: Styreleder Eirik Frantzen og styre-nestleder Thomas Spiegelberg signerte avtalen om gondolkjøp. Foto:

Følger planen

Som en avgjørende faktor for at det hele skal lykkes må en ny parkeringsplass bygges. Den koster ikke mindre enn 30 millioner kroner, og skal kunne ta imot 260 biler. Parkeringsplassen blir i fire plan beliggende ved det nye sentralområdet, og i nær tilknytning til den nye ferieparken. Det gjennomgående i Narvikfjellets planer er at alt henger sammen med hverandre, og at det er tatt høyde for framtidig vekst. For eksempel er det mulig å øke antallet gondoler fra 23 til 35.

Nyheten slippes vel en måned før Narviks søknad om VM i alpint 2025 leveres inn.

Saken fortsetter under bildene:

Slik blir godolen som Narvikfjellet har bestilt seende ut. Nå vil også Harstad ha sin gondolbane.

Slik blir godolen som Narvikfjellet har bestilt seende ut. Nå vil også Harstad ha sin gondolbane. Foto:

– Vi følger en plan om å ruste opp fjellet uavhengig av det. Samtidig er det klart at dette øker realismen i VM til Narvik, kommenterer Frantzen.

Byggestart for gondolen er satt til mars, og den skal være ferdig i månedsskiftet november/desember inneværende år. Det betyr at denne skisesongen blir den siste med dagens gondol, som for øvrig skal demonteres og selges. Tomten for bunnstarsjonen er allerede lagt ut for salg.

Det har blitt sett på en rekke anlegg i Europa for å høste inspirasjon. Dette begynner snart å materialisere seg.

– Vi har reist og sett på ulike anlegg, men planen vår er skreddersydd for Narvik uansett. Den største studien ble gjort da arkitekt Snorre Stinessen kom med sine tegninger til det nye sentralbygget, forklarer styrelederen.

Saken fortsetter under bildet:

Foto:

I 2016 kom den prisvinnende arkitekten med tegninger som vekket stor interesse.

– Det er mange alpinanlegg i Europa, men det er ikke alle som har det vi har samlet. Vi må dyrke det vi har med fjell, hav og by så nært, fortsetter Frantzen.

Han peker på at veksten i reiselivet fortsetter, samtidig som investeringen øker bolysten.

Byheis drøyer

Planene om en byheis er på ingen måte glemt, selv om den kommer i andre rekke nå. For den nye gondolen er også klargjort for byheisen, som altså er tenkt å starte midt i Narvik sentrum, nedenfor det fjerde hjørnet. Skulle det altså bli besluttet å bygge byheisen er det bare å koble den på den nye gondolen. Narvikfjellet har i det avtalen nå er inngått også fått tilbud på byheisen. 

– Det må planlegges, reguleres og finansieres. Det kan være mulig å få til i 2020 slik det ser ut nå, sier Norum.

Foto:

Foto:

Artikkeltags