Narvikregionen opp og fram

Jonny Finstad

Jonny Finstad Foto:

Av

Jonny Finstad svarer Fremovers redaktør

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Fremovers redaktør spør på lederplass hvorfor jeg ikke trekker fram samfunnsøkonomisk lønnsomme Ofotbanen når jeg forsvarer bygging av ny ulønnsom flyplass i Bodø?

LES OGSÅ: Sluker Bodø resten av Nordland?

Det korte svaret er at jeg med nebb og klør vil forsvare alle prosjekter i Nordland når de blir angrepet utenfra, det gjelder også Ofotbanen.

Denne gang var det ny by ny flyplass-prosjektet i Bodø som ble angrepet fra Tromsø og Nordlys. Ja, Nordland har med godt politisk arbeid kjempet inn svært mange prosjekter i nasjonal transportplan. De fleste er samfunnsøkonomisk ulønnsomme, med årsak i færre innbyggere enn de kan skilte med sørpå, samt negative befolkningsutviklingsprognoser.

Jeg advarte i min kommentar til Nordlys at de ikke må gå i «søringfella». Fra et Osloperspektiv vil det jo være strålende om nord-norske regioner motarbeider hverandre, slik at pengene kan brukes sørpå.

Jeg håper ikke Fremover går i samme fella.

Jeg er klar over at mange i Narvikregionen og ellers i fylket mener at Bodø som fylkeshovedstad sluker og er for lite raus med resten av fylket, men et langt liv i politikken har lært meg en viktig ting: Fremgang og utvikling skapes best ved å kjempe for det man er for, og ikke mot det man er mot.

Narvikregionen har lyktes med svært mye de senere årene fordi man har kjempet for saker: Kampflybase på Evenes, forsvarssatsing i Bjerkvik, nytt sykehus i Narvik, Hålogalandsbrua, Hålogalandsveien og nye krysningsspor på Ofotbanen, for å nevne noen offentlige prosjekter. Dette er rundt 20 statlige milliarder som på få år pumpes inn i lokalsamfunnet- noe mange andre regioner bare kan drømme om. I tillegg har Narvik lykkes med VM-prosjektet, som en hel landsdel har støttet.

Fra mitt nå nasjonale ståsted som samferdselspolitiker, opplever jeg klart at regioner og fylker som står sammen får større gjennomslag sentralt. Litt konkurranse innbyrdes, for eksempel om flyfrakt, kan være skjerpende og sunt. Her mener jeg forresten Evenes har større muligheter til å lykkes enn Bodø.

Narvikregionen er nasjonalt logistikk og trafikknutepunkt mellom nord, sør, øst og vest som har gode kort på handa for å skape vekst i konkurranse med andre regioner i inn og utland.

Ofotbanen er landets mest lønnsomme jernbanestrekning. Evenes flyplass ligger midt i matfatet for passasjer og flyfrakt. Når man så legger til en komplett havn, og på toppen har E 10 og E 6 som møtes i regionen, så kan nesten ikke de ytre rammebetingelsene bli bedre.

Viktigst tiltaket er kanskje at kapasiteten på Ofotbanen økes før taket nås. Når redaktøren spør hvorfor jeg ikke trekker frem Ofotbanen, så er det lange svaret at jeg har arrangert seminar på stortinget om Ofotbanen og tar jevnlig frem banen i nasjonale politiske fora, samt i ukentlige møter fraksjonen har med samferdselsdepartementet. Dette har allerede gitt resultater, og det foregår nå utredning av dobbeltspor på Ofotbanen, i samarbeid med Sverige. Alt dette har vært med et langsiktig mål om å legge grunnlag for at Ofotbanen kan prioriteres inn i revideringen av nasjonal transportplan neste år.

Fra før har jeg jo vært tøff i kjeften og sagt at jeg skal spise skoene om ikke Narviktunnellen kommer med i neste Ntp, så denne gangen nøyer jeg meg med at det er gode sjanser for Ofotbanen er med i neste Ntp.

Mitt hovedpoeng er altså at Fremover og Narvikregionen ikke bør gå sur om naboregioner eller Bodø som fylkeshovedstad lykkes. Det vil være et gufs fra fortiden.

Narvikregionen er etter mitt syn på et mye bedre spor enn tiårene før. Erfaringsmessig skyldes det et bedre tverrpolitisk samarbeid og samhandling med næringslivet, samt en lokalavis som heier frem regionen.

Et gammelt «jungelord» sier at man bør være mere opptatt av hva man selv gjør enn hva andre gjør. Derfor burde redaktøren være mere opptatt av hva som nå skjer med Hålogalandsveien. Opposisjonen, altså stortingsflertallet, er nå mot oppstart av Ops-prosjektet, og vil ha det oppdelt. Det medfører selvsagt forsinkelser som gjør det umulig å få oppstart neste år. I disse dager pågår det interne diskusjoner i regjeringspartiene om hvilke samferdselsprosjekter som skal prioriteres for oppstart neste år. Hålogalandsveien er et av dem, og regjeringens siste budsjettkonferanse er i August. Dersom ikke opposisjonen snur kan ikke regjeringen prioritere Hålogalandsveien neste år. Det betyr å dra med seg Hålogalandsveien til ti milliarder kroner for prioritering i neste Ntp, noe som selvsagt gjør nåløyet trangere for at andre prosjekter i fylket, og kanskje særlig fra denne regionen. Dette burde bekymre redaktøren mye mere enn at det skal bygges ny flyplass i naboregionen Bodø. Dette har vært en stor lokal debatt, hvorfor problematiserer ikke redaktøren det som faktisk er avgjørende viktigst for Narvikregionen akkurat nå?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags