Nav setter opp farten for å rydde opp i betalingsanmerkninger

Av

Nav setter inn ekstra folk for få strøket flere hundre uriktige betalingsanmerkninger etter trygdeskandalen og håper å løse mange av sakene på rundt to uker.

DEL

Skattedirektoratet har sendt Nav en liste over personer som har betalingsanmerkninger på grunn av trygdeskandalen. Om lag 260 av disse er blant dem som Nav alt har identifisert for å få behandlet sakene sine på nytt, ifølge Magne Fladby, som leder innsatsteamet for EØS-sakene i Nav.

– Vi har allerede behandlet cirka en tredel av sakene på listen. Vi vil nå øke saksbehandlingskapasiteten noe, for å kunne behandle de resterende sakene med betalingsanmerkning raskest mulig. Trolig vil vi kunne behandle sakene i løpet av cirka to uker, opplyser Fladby til NTB.

Torsdag sa Fladby til NRK at de hadde ambisjoner om å ferdigbehandle alle sakene innen midten av april.

Det var NRK som først meldte at Nav-ofrenes betalingsanmerkninger består, selv om rettssaker om trygdesvindel er avlyst. Med betalingsanmerkning kan man ikke få boliglån eller kredittkort. Det er også vanskelig å inngå avtaler for forsikring eller strøm og abonnement på mobiltelefon og bredbånd.

Fladby oppfordrer de som er i en spesielt vanskelig situasjon på grunn av anmerkningene, om å ta kontakt og lover å behandle disse sakene med en gang. Men han tilføyer:

– Dersom perioden med tilbakekreving gjelder både før og etter 1. juni 2012, eller saken gjelder opphold både innenfor og utenfor EØS-området, og vedkommende har stor gjeld, så vil trolig ikke betalingsanmerkningen bli slettet, siden vi da omgjør kun deler av vedtaket.

Skattedirektoratet opplyste til NRK fredag at de ikke kan slette betalingsanmerkningene på egen hånd.

– Vi må ha beskjed fra Nav, fordi det er de vi krever inn penger på vegne av, sier seksjonssjef Lene Ringså i juridisk avdeling i Skattedirektoratet.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken