Widerøe: - Vi kommer til å ta kontakt med alle passasjerene som var om bord

Illustrasjonsfoto av Widerøe-fly over Svolvær. Foto: Ola Solvang, Norldys.no

Illustrasjonsfoto av Widerøe-fly over Svolvær. Foto: Ola Solvang, Norldys.no

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Beklager at de ikke fikk bedre oppølging etterpå.

DEL

Benedicte Reinholdtsen er livredd for å fly. Ofte må hun kjøpe ekstra flybillett slik at hun får med seg reisefølge når hun må opp i lufta.

Angsten for å fly ble svært belastende etter den dramatiske flyreisen hun aldri kommer til å glemme:  Reisen med Widerøe-maskinen fra Bodø mot Svolvær 2. desember i 2010.

Nordlys avslørte  fredag hvordan et Widerøe-fly kun med små marginer unngikk et havari over Svolvær. Med tre crewmedlemmer og 35 passasjerer om bord, steilet Widerøe-flyet og mistet høyde. Etter en dramatisk redningsaksjon greide pilotene å redde flyet. Da var det  bare 25 meter over havet.

Passasjerer savnet informasjon

Etter avsløringen har flere passasjerer fortalt at de opplevde flyturen som svært dramatisk. De har også fortalt at de savnet informasjon og oppfølgning fra Widerøe etter den dramatiske flyturen.

EN AV PASSASJERENE FORTELLER: - Det var helt, helt grusomt. Jeg hylte og skreik.

- Vi har jo også sett passasjerenes beretninger, og de er nye for oss, forteller informasjonssjef i Widerøe, Silje Brandvoll til Nordlys lørdag ettermiddag.

Brandvoll sier Widerøe beklager.

- Det er bare å beklage. Passasjerene skulle fått bedre informasjon og oppfølgning. Hadde dette skjedd i dag, ville de fått det. Dette skjedde tilbake i 2010.  Siden har vi fått et eget team som tar seg av informasjon og som sørger for at passasjerer som har behov for hjelp, får det. Vi er i kontinuerlig utvikling, og dette er teamet har vi hatt en tid nå,  sier Brandvoll.

Det teamet vil nå tilby sin hjelp til passasjerene som var om bord.

- Vi kommer til å hive oss rundt allerede mandag. Da vil vi kontakte alle passasjerene som var om bord på flyvningen. Vi ønsker selvsagt å gi dem den informasjonen de ikke har fått, sier hun.

- Hva tenker du når du hører at en av passasjerene har fått alvorlig flyskrekk etter en reise med Widerøe?

- Jeg tenker at hun skal få tilbud fra oss om å delta på et kurs for å få bukt med flyskrekken, sier Brandvoll.

Artikkeltags