Norge, snudd opp – ned

Per Henrik Mørk.

Per Henrik Mørk.

Av

Ingen av oss har vel opplevd noe i nærheten av  det vi nu går gjennom.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Næringslivet og resten av samfunnet stopper opp, i Norge som i store deler av verden ellers. Krisepakke etter krisepakke legges frem, justeres litt og blir vedtatt av et samlet storting. Hensikten er selvfølgelig å i størst mulig grad begrense skadevirkningene denne pandemien påfører oss. Lover og regler blir bokstavelig talt snudd på hodet. Det vedtas snarveier for å få størst mulig effekt av tiltakene, og alle skjønner hensikten og de gode intensjonene som ligger bak disse vanskelige beslutningene.

Men det er ett unntak:

Man kan ikke gjøre noe med Hålogalandsveien, for tiden det største veiprosjektet i Nord Norge. Her har regjeringen/vegvesenet lagt opp til at det skal være et såkalt OPS-prosjekt, altså et samarbeid mellom det offentlige og private der entreprenøren også skal drifte og vedlikeholde veistrekningen i et avtalt tidsrom. Og prosjektet er så stort (omlag 10 milliarder), at ingen nasjonale entreprenører er i stand til å gi pris på det.

Få opp aktiviteten!

De fleste av oss er vel enige om at det må være bedre å stimulere til økt aktivitet for deler av næringslivet heller enn å bare gi passiv kontantstøtte. I vår del av landet står prosjektene i kø for å bli realisert. Jeg kan kort nevne tunell gjennom Fagernesfjellet, E-10/E-6, strekningen Øyord – Bjerkvik, dobbeltspor Ofotbanen, Videreføring av Nordlandsbanen, Fergefri E-6, ny E-6 gjennom Ballangen, videreføring av E-10 helt til Snubba. Og jeg har sikkert glemt noe i tillegg til at selv jeg innser at alle disse prosjektene ikke kan starte umiddelbart selv om flere av disse nærmest er ferdig prosjektert.

Tilbake til Hålogalandsveien:

Samferdselsministeren ser altså ingen grunn til av Vegvesenet skal «hive seg rundt» (slik resten av Norge gjør), for å sørge for at bygg og anleggsbransjen får aktivt arbeid i stedet for å passivt motta kontantstøtte. Det kan gjøres ganske enkelt ved å dele opp prosjektet slik at Norske (aller helst Nord Norske) entreprenører kan gi pris på lik linje med utenlandske. Det er ingen grunn til at man ikke likevel kan legge anbudet ut som et OPS-prosjekt selv om det deles opp, men det forutsetter at også Statens Vegvesen «hiver seg rundt», da sammen med samferdselsministeren.

Anbudsdokumentene skal sendes ut innen årsskiftet blir det opplyst. Det burde altså være rimelig god tid.

Forsinkelse?

Hvis noe skal forsinke prosjektet må det vel være ministeren selv. Kan noen i dagens situasjon tenke seg at for eksempel et kinesisk selskap (europeisk eller amerikansk for den saks skyld) skal få anbudet og dermed forplikte seg å drifte og vedlikeholde veien i et 20-30-talls år? I disse tider da man blir mer og mer opptatt av at det meste bør være så kortreist som mulig? Jeg håper bare at dette prosjektet helt konkret tas opp når stortinget skal behandle neste krisepakke, da som et eksempel på hvordan man IKKE skal følge opp sin egen kriseforståelse men heller velger å motarbeide sine egne krisepakker.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken