Tre problemer krever nye kostnadskutt for Norwegian

TUNGT MARKED: Norwegian-sjef Bjørn Kjos merker effekten av oljeprisen. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix/ANB

TUNGT MARKED: Norwegian-sjef Bjørn Kjos merker effekten av oljeprisen. Foto: Heiko Junge, NTB scanpix/ANB

Av

– Enda viktigere å fortsette arbeidet med å redusere selskapets kostnader, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

DEL

[Nettavisen] Norwegian la frem trafikktall tirsdag, som viser en oppgang i antall passasjerer. Fremover innrømmer imidlertid toppsjef Bjørn Kjos at selskapet møter tre store utfordringer.

– Vi går nå inn i en periode preget av generelt lavere etterspørsel, tøff konkurranse og høy oljepris, noe som gjør at det blir enda viktigere å fortsette arbeidet med å redusere selskapets kostnader, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en melding tirsdag.

Dyrere

Den lavere etterspørselen skyldes at flybransjen nå er inne i en sesongmessig nedgang om vinteren. Norwegian merker dessuten konkurransen fra andre flyselskaper, spesielt innen lavprissegmentet, som nå øker kapasiteten. 

Begge delene taler for lavere billettpriser.

På toppen av det har oljeprisen kommet opp på et høyt nivå, til tross for at den har falt nærmere ti dollar den siste måneden. Det gir Norwegian og andre flyselskaper høyere kostnader.

Ryanair-sjef Michael O'Leary viste for øvrig til lavere billettpriser og høyere oljepris da han argumenterte for at Norwegian og SAS kunne gå over ende i vinter. Akkurat det er imidlertid avvist både av selskapene selv og mange uavhengige eksperter som følger selskapene.

Trafikkoppgang

Ellers viste tirsdagen trafikktall at 3,4 millioner passasjerer valgte å reise med selskapet i oktober, en oppgang på åtte prosent.

Selv om dette er gode nyheter, faller yielden, det vil si inntekten per passasjer per kilometer, med to prosent mot samme måned i fjor. Inntekten per sete per kilometer faller med fem prosent i samme periode.

Norwegian skriver imidlertid at generelt er utviklingen i yield positiv, men at nedgangen skyldes økt gjennomsnittslengde per flyging, noe som forklares med at selskapet vokser mest på langdistanse.

Flyene var dessuten mindre fulle enn før. Lastefaktoren, altså hvor fulle flyene er, er ned 2,4 prosent til 85 prosent.

Artikkeltags