Tråleren i Tromsø kan bli slept tilbake til Russland

Rederiet som eier den havarerte tråleren i Tromsø havn, håper å få slept båten tilbake til Russland, men det er ikke konkludert hva som skal skje med fartøyet.

DEL

– Det ser ut til at rederiet vil engasjere et bergingsfirma for å rette opp tråleren på kjøl der den ligger, pumpe den for vann og planlegge tauing. Skroget har ingen store hull og ser ut til å være bra tett, så når de får den opp og lenset for vann vil den nok flyte, sier innsatsleder Kaj Christiansen i Tromsø brann og redning til NRK.

Kystverket har pålagt rederiet Murmansk Trawl Fleet å fjerne vraket, men det kan ta flere måneder.

– Det er opp til eier å komme med en god plan som vi godkjenner. Det må ta den tiden det tar, har seniorrådgiver Kjersti Dale i Kystverket uttalt.

Havnedirektør Jørn-Even Hanssen sier til Nordlys at han ikke er sikker på om tråleren er borte før jul.

– Men vi kommer til å pushe på i denne saken. Vi er ikke interessert i å ha et vrak liggende her oppe i lang tid, sier han.

Avslutter arbeidet

Kystverket er mandag i ferd med å avslutte sitt arbeid rundt havaristen. Dermed er det reder, ved forsikringsselskapet Skuld, som tar over ansvaret med det operative arbeidet.

Lensesystemene som ligger ute er Kystverkets, men leies ut til mannskapet som opererer på vegne av reder. Disse vil ha ansvaret for det videre arbeidet med kontrollering og ytterligere sikring, både med tanke på eventuelt utslipp og vrakgods fra havaristen.

Kystverkets overvåkingsfly fløy over området søndag. Overvåkingsbildene viste svært lite utslipp, og ikke noe som har forårsaket forurensning på land eller strand.

Den langsiktige planen er å få fjernet vraket. Kystverket fører kontinuerlig tilsyn, og vil i tillegg få varsel dersom situasjonen skulle endre seg.

Dykkere

Dykkere skal undersøke skroget i forkant av hevingen.

– Det skal inn et dykkerfirma som skal sjekke fartøyet under vann. Det er for å forberede videre vrakhåndtering, sier Christiansen til Nordlys.

Dykkerne skal sjekke om det er skader på luker, ventiler eller om det er svake punkter som har betydning for en eventuell snuoperasjon av skipet.

– Forsikringsselskapet taler rederen sin sak. Det er god dialog. De har ikke kommet lenger om tråleren skal vrakes eller om det er verdier å gjenoppbygge.

Innsatslederen tror det tar en måned eller lengre tid før det har skjedd noe konkret.

– Det kommer litt an på om de finner bergingsfirma nært eller må hente fra andre land, sier Christiansen.

Artikkeltags