Dette vet vi om fregatthavariet
Grytidlig torsdag morgen kolliderte fregatten KNM Helge Ingstad og tankeren Sola TS like ved Stureterminalen. Dette er hendelsen – kort oppsummert.
Vestlandet (BA):
- Hovedredningssentralen ble klokken 0403 varslet om hendelsen via Fedje sjøtrafikksentral, som blant annet overvåker det svært trafikkerte området rundt Stureterminalen.
- Fregatten var på retur fra NATO-øvelsen «Trident Juncture» da det kolliderte med råoljetankeren Sola TS utenfor Stureterminalen i Øygarden.
Sola TS ble fulgt ut fra terminalen av en los fra Kystverket. Om bord på tankeren, som var fylt med 625.000 liter råolje, var det 23 personer.
Om bord på KNM Helge Ingstad var det 137 personer. Åtte av disse ble betegnet som lettere skadet etter kollisjonen.
Fregatten mistet styringsevnen etter sammenstøtet. Det ble raskt vurdert at skadene var så store at skipet ikke kunne holde seg flytende, og besluttet at det skulle settes på grunn.
Fartøyet var tidlig torsdag kveld fortsatt ikke stabilt, men lå fast på tre punkter under fartøyet. Forsvaret har jobbet med å sikre fartøyet stabilitet, blant annet ved hjelp av festebolter.
KNM Helge Ingstad har en stor flenge i skroget.
Saken fortsetter under bildet.
Fregatten var operativ da sammenstøtet skjedde, og dermed fullt utstyrt med våpen. Det er derfor viktig å begrense mengden vann som blir tatt inn for å berge våpnene.
I forbindelse med redningsaksjonen ble det innført et ferdselsforbud i området, både på sjø, land og i luften. Grensen er 1500 meter på sjø og 1000 meter på land.
Årsaken til ulykken er foreløpig ikke offentlig kjent, men Statens havarikommisjon for transport skal undersøke hendelsen, i samarbeid med politiet.
Som følge av ulykken ble Stureterminalen og Kollsnes-anlegget stengt. Disse ble startet opp igjen torsdag ettermiddag.
Kommentarer til denne saken