Gjorde ferdig Ofotbanen før skjema: – Jeg vil gi en stor heder til alle som har stått på

Det første malmtoget etter reparasjonen på Bjørnfjell Video: Harald Berg/Bane Nor

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Klokken 03.30 meldte Bane Nor «klart spor» på Ofotbanen på Bjørnfjell.

Onsdag i forrige uke brant et 400 meter langt snøoverbygg til grunnen, og jernbanesporet måtte rives helt opp og legges på nytt på stedet.

Det medførte full stans i togtrafikken mens reparasjoner ble utført.

Bane Nor planla åpning i dag mandag 10.00.

– Vi var faktisk ferdig før tida, sier Stein-Hugo Steffensen.

I videoen øverst i saken, filmet av Harald Berg i Bane Nor, kan du se det første malmtoget kjøre over den ferske biten jernbane på Bjørnfjell.

Krevende jobb

Steffensen har vært fungerende områdeleder for Bane Nor i ferien, frem til i dag mandag.

– Det har vært en krevende jobb, men det har vært en fantastisk stå-på vilje, sier Steffensen.

Saken fortsetter under bildet:

Her var det ikke et jernbanespor for få dager siden.

Her var det ikke et jernbanespor for få dager siden. Foto:

– Men den velviljen vi har opplevd, fra alle parter, har vært formidabel. Samarbeidet mellom alle i Bane Nor, og alle entreprenørene, har vært unikt, sier Stein-Hugo Steffensen.

– Jeg vil gi en stor heder til alle som har stått på.

Togselskapene melder at de starter opp trafikken klokken 10.30 mandag. Etter at Bane Nor gjorde banen ferdig erfarer Fremover at det har vært testkjøring av linjen, og vedlikeholdsarbeider som har blitt utført andre steder på banen har blitt fullført.

Saken fortsetter under bildet:

Stein-Hugo Steffensen på Bjørnfjell.

Stein-Hugo Steffensen på Bjørnfjell. Foto:

Vedlikeholdsarbeid

LKAB meldte i helgen at de i samarbeid med Trafikverket har brukt anledningen til å fullføre nødvendig vedlikehold, når det likevel har vært full stans i togtrafikken.

Selskapet ordla seg slik da de ble spurt før helgen av den svenske avisen Kuriren om den foreløpige prognosen fra Bane Nor:

– Man vet ikke eksakt. Vi har fått en foreløpig tidsplan, men jernbanesporet er jo totalt ødelagt. I beste fall om alt går som det skal kommer vi i gang på mandag. Da har det jo gått veldig fort.

– Det hørtes ikke ut som LKAB var overbeviste om at dere kom til å greie å gjøre ferdig arbeidene til mandag?

– Vi har registrert det. Det er vanskelig å sette en prognose for åpning så tidlig som vi gjorde, og det er alltids en del usikkerhet knyttet til slike prognoser. Men arbeidet har gått veldig bra, sier Thor Brækkan.

Les også:

Områdeleder Thor Brækkan var mandag tilbake fra ferie, og sier seg imponert over det han kom tilbake til.

– Det er lagt ned en fantastisk innsats både fra våre ansatte, og entreprenørene og samarbeidspartnere. Dermed har vi klart å holde prognosen vi satt, som helt klart var krevende, sier Thor Brækkan.

Store konsekvenser ved fulls stans

– Det var helt klart viktig å få togtrafikken igjen. Full stans har store konsekvenser, spesielt for både vanlig godstrafikk og malmtrafikken, sier Brækkan.

Selv om Ofotbanen er åpen for trafikk fra mandag av, vil det fortsatt være buss for tog mellom Sverige og Narvik ut dagen.

Fra tirsdag av skal også persontrafikken gå som ordinært.

Saken fortsetter under bildet:

I tillegg til eget mannskap hentet Bane Nor inn både personell fra andre prosjekter, og samlet sammen det som kunne «krype og gå av entreprenører» for å legge nytt jernbanespor etter brannen på Bjørnfjell. Bildet er tatt fredag før helgen.

I tillegg til eget mannskap hentet Bane Nor inn både personell fra andre prosjekter, og samlet sammen det som kunne «krype og gå av entreprenører» for å legge nytt jernbanespor etter brannen på Bjørnfjell. Bildet er tatt fredag før helgen. Foto:

Foreløpig vil togene kun gå i 40 kilometer i timen på den nybygde delen av jernbanen.

– Den første perioden vil det være redusert hastighet på stedet. Det gjenstår en god del etterarbeider. Men vi har fått det godt nok til at det er ikke noe problem å sette i gang trafikken igjen, sier Thor Brækkan.

Det som gjenstår av arbeider planlegger Bane Nor å gjøre under de vanlige vedlikeholdsstansene de har hver natt på sommeren.

Når det gjelder selve snøoverbygget som brant sier områdelederen at det fortsatt er for tidlig å konkludere med hva de skal gjøre.

Skulle bevares

– Det er utfordrende snøforhold på stedet, men vi får ikke satt opp et nytt snøoverbygg i høst. Vi skal se på hvilke tiltak som er mulige å gjøre for vinteren, sier Thor Brækkan.

En mulig løsning kan være midlertidige snøskjermer.

– Vi må komme tilbake til om vi skal bygge opp igjen snøoverbygget, men at vi må gjøre noe på grunn av snøproblematikken er helt klart.

Snøoverbygget, på folkemunne kalt «Tjuvoverbygget», var et av byggene tilknyttet Ofotbanen som har vært omfattet av reguleringsplanen for Rombaksbotn og Bjørnfjell, og var et av byggene det lå vernebestemmelser rundt. Profilen til bygget var blant annet smalere enn nyere snøoverbygg som reises, og var formet etter størrelsen på malmtogene som trafikkerer Ofotbanen.

– Det var det siste frittstående snøoverbygget vi skulle bevare, i planen om å ta vare på kulturminner. Det skulle vedlikeholdes på gamlemåten, og ikke byttes ut med et større bygg, sier Thor Brækkan.

Artikkeltags