- En farlig ferd gjennom bratte fjell og «killer cliffs»

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

«Dette er Skandinavias kargokonge. Et av de raskeste godstogene i hele Europa. Oppdraget: Slå klokken, plukk opp og lever fersk fisk før den blir spolert.

En farlig ferd gjennom bratte fjell og «killer cliffs»

Kunder verden rundt venter, og dette toget har ikke råd til å være sent ute – uansett hva det møter på veien.

En virkelig episk tur som går gjennom noe av det vakreste men «unforgivable terrain on the planet»

It's the North Rail Exspress.»

Slik åpner programvert Teddy Wilson TV-programmet om North Rail Express i TV-serien Mighty Trains.

Med norske ord og litt mindre superlativer, NRE-toget over Ofotbanen.

Godstogene som frakter fra Narvik og gjennom Sverige over Ofotbanen har fått skikkelig amerikansk TV-behandling, og det betyr dramatisk TV med mange superlativer.

Episoden ble filmet i februar i 2016, og viser hvordan DB Schenkers tog NRE (North Rail Express) gjør jobben med å frakte fersk fisk raskt nok ut til kunder.

– Showet er litt kanadisk og amerikansk, så de gjør det litt ekstra spennende, humrer Thor Brækkan, områdedirektør i nord for Bane Nor, tidligere Jernbaneverket.

Dagligdags syn – men ukjent

Fisken skal ankomme Oslo mindre enn 48 timer etter at den blir dratt opp av havet. I Narvik er togene et dagligdags syn, men de færreste vet akkurat hva og hvordan.

Discovery Channel Norge viser torsdag kveld, og reprise på søndag, akkurat hva som skjer og hvordan det skjer. De har fulgt fisken fra den fiskes i Myre til den er klar til å serveres på matfat i Oslo eller fraktes videre.

Episoden er blitt delt på nett etter å ha blitt vist på kanadisk Discovery siden i fjor høst.

Saken fortsetter under bildet:

Filming av passerende malmtog på Bjørnfjell stasjon.

Filming av passerende malmtog på Bjørnfjell stasjon. Foto:

– De var veldig imponert over det de så, både naturen og forholdene vi jobber under, sier Thor Brækkan.

– Det viser veldig godt hvordan alt fungerer, og man får et innblikk i hvordan transporten fungerer. Mange har ikke kjennskap til utfordringene, sier Thor Brækkan.

Områdesjefen er selv med i en sekvens av programmet, og er godt fornøyd med mulighetene til å vise fram jernbanen for et stort publikum.

Fakta:

16 godstogpar går hver uke mellom Narvik og Oslo.

CargoNets tog Arctic Rail Express (ARE) startet i 1993.

DB Schenkers tog North Rail Express startet i 2011, og kjører seks togpar hver uke.

Nordover frakter ARE og NRE-togene dagligvarer, forbruksvarer, husholdningsvarer, medisiner og nye biler.

Sørover går det nesten utelukkende fersk fisk, både oppdretts- og villfisk.

Togene kommer til Narvik rundt midnatt, og gods til Lofoten, Vestrålen, Harstad og mot Tromsø og vest-Finnmark fraktes med vogntog videre fra Narvik.

Gods som skal til og fra øst-Finnmark lastes av og på togene i Kiruna.

Kombinert frakter ARE og NRE-togene 200.000 tonn fisk via Narvik og Ofotbanen.

Viktig jernbane

I programmet viser de alt, fra selve fiskingen til lasting og transport, helt fram til fiskerestaurant i Oslo. For å vise og forklare bruker de det meste av virkemidler, fra å ha filmet langs hele veien, til animert grafikk for å vise og forklare.

– Det er viktig å vise, både for Norge men også ellers i verden betydningen jernbanen har. Fisken er internasjonal, og havner i både Asia og USA. Norsk fisk er et produkt mange kjenner til, sier Thor Brækkan.

Så mye som 200.000 tonn med fisk går via Ofotbanen med tog, 50 prosent av all fisk som går med tog i Norge.

– Nå er fisken kanskje litt tyngre enn dagligvarer som kommer nordover, men vekten med fisk som går sørover er like høy som vekten med varer som går nordover. Og vi vet det kommer til å øke med fisk, sier Thor Brækkan.

– Og dette er fersk fisk det er snakk om, det heter at ingen har det så travelt som en død laks, og det gjelder like mye for torsk.

Rettelse:

I Fremovers papiravis torsdag 16. februar, og i første utgave av denne artikkelen på nett skrev vi at det går 200 tonn med fisk over Ofotbanen. Det korrekte er selvfølgelig 200.000 tonn.

Bilde i robelen, mens toget passerer Rombak stasjon. I midten programleder Teddy Wilson.

Bilde i robelen, mens toget passerer Rombak stasjon. I midten programleder Teddy Wilson. Foto:

Artikkeltags